De 5 sectortrends voor de retailsector
Rondom de grote veranderingen (demografie, technologie, concurrentie) zien we een vijftal sectortrends. Met elke trend kun je als retailondernemer direct aan de slag. Bedenk welke kansen er zijn voor jouw bedrijf en hoe je die het beste kunt benutten:
- Vervagende grenzen binnen en buiten de sector
Tegenwoordig is niets meer te gek. Veel grote retailbedrijven breiden hun dienstverlening en productassortiment uit. Zo bezorgt van der Valk maaltijden onder de naam ‘Valk Vers,’ verkoopt Primera mobiele telefoons en lanceerde LeasePlan onlangs het occasionplatform CarNext.com. - Kanaalconflicten door onder andere directe verkoop
Dankzij de Heineken NOW app kunnen consumenten in Amsterdam rechtstreeks bij de bierbrouwer ijskoud bier bestellen en laten bezorgen. Maar je ziet ook dat sterke merken als Nike en Adidas verkoop via eigen winkels en direct online aanbieden. - Technologie ondersteunt de klantreis
‘Mobiel’ is het belangrijkste onderdeel van iedere online strategie. Een voorbeeld daarvan is Albert Heijn, dat experimenteert met bezorging bij consumenten met een slim deurslot, dat op afstand geopend kan worden. Maar ook HEMA zit niet stil: hier kun je online je verjaardagsfeestje samenstellen met alle producten die je nodig hebt. Zo optimaliseer je met technologie het gemak voor de klant. - Samenwerking
Samen kom je verder dan alleen, merken ook retailers. Zo werkt Intersport samen met Alibaba aan bezorging via het Tmall-platform en maken winkels gebruik van interactieve etalages. En bij IKEA werken ze aan verrassende producten door samen te werken met bekende designers en merken, zoals LEGO en Adidas. - Uniek en onderscheidend zijn
Hoe val je nog op tegenwoordig? Bijvoorbeeld door in het grootste winkelcentrum ter wereld in Dubai een winkel te openen met 3 verdiepingen met Rolex-horloges, inclusief een museum over het merk. Of zoals het kledingmerk Patagonia, dat zich volledig richt op duurzaamheid en zich verzet tegen de consumptiemaatschappij.
Technologie is ondersteunend voor de optimalisatie van de klantreis.