Interview: Waarom het ene merk na het ander omvalt
Financiële problemen doen een aantal bekende winkels verdwijnen uit het straatbeeld. Maar er zijn ook genoeg ketens die het wel goed doen.
Interview: Het geheim van de discountformule
Interview: Waar de een na de andere grote naam verdwijnt van de gevels in de winkelstraat, lijken discountformules de wind juist mee te hebben. Waarom hebben oer-Hollandse merken als Action, Zeeman en Wibra wél succes?
Sectorvisie Detailhandel non-food 2040
Samen met klanten, leden, brancheverenigingen, kennis- & onderwijsinstituten en collega’s heeft Rabobank sectorvisies opgesteld. In onze 'Sectorvisie Detailhandel non-food' delen wij ons streefbeeld voor de sector richting 2040 en nog belangrijker: de weg ernaartoe.
Retail over 20 jaar. Onze visie op 2040 en verder...
De retailmarkt ziet er over 20 jaar weer anders uit. Retailers moeten zich voorbereiden op een grote impact van technologie en verduurzaming, terwijl schaarste aan arbeid, ruimte en grondstoffen op de loer ligt. Met deze stappen ben je klaar voor de volgende 2 decennia.
Interview: Wie is er bang voor China?
In dit interview gaan we in op de Chinese platforms die Nederlandse (en andere Europese) retailers bedreigen. Twinkle schetst een behoorlijk genuanceerd beeld van de uitdagingen en kansen rondom het thema: Wie is er bang voor China?
Het weer verandert, hoe speel je daar als retailer op in?
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: sectormanager retail & groothandel Olaf Zwijnenburg van de Rabobank over de invloed van het weer op de omzet van retailers.
Servicekansen voor online en fysieke retailers
De toekomst van retail ligt niet alleen in het simpelweg verkopen van goederen, maar steeds meer in het ook aanbieden van gerelateerde diensten met aandacht voor de klant zoals het verhuren of leasen van producten. Daarmee kunnen bedrijven zich onderscheiden in de uitdagende retailmarkt.
Fysieke retail: Samenspel van Mens en Machine?
De arbeidsmarkt wordt steeds krapper, de vergrijzing neemt toe en de consumentenvraag blijft veranderen. behouden en het liefst versterken. Robots en kunstmatige intelligentie (AI) zijn een aanvulling op de zeer belangrijke factor op de winkelvloer: de mens.
Interview: Veel winkelgebieden blijven qua regie en aansturing behoorlijk achter
Interview met VG visie over de toekomst van de retailwereld en de gevolgen voor de vastgoedsector in zeven vragen.
Interview: Miljardenwinsten met spotgoedkope spullen: hoe Shein en Temu de e-commerce ontregelen
Interview met MT-Sprout over de miljardenwinsten met spotgoedkope spullen: hoe Shein en Temu de e-commerce ontregelen.
Het echte verhaal over de stenen winkel
Er is echt wat aan de hand met de stenen winkel... Met name in non-food zijn er vanaf 2010 bijna 24.000 winkels 'verdwenen'.
China: van fabriek van de wereld naar retail grootmacht?
Het moderne China heeft in de afgelopen 30 jaar meer dan een miljard Chinezen een enorme sprong laten maken. En Chinese internetbedrijven wagen zich steeds vaker over de grens om actief te worden in het Westen. Wat kunnen we daar van leren?
Interview: Groei, groei, groei, werkt niet meer...
Interview met NRC: In online verkoop was groeien lang het enige dat telde, en werd de klant eindeloos verwend. Nu verschuift de aandacht richting winst maken en zoeken webwinkels „een nieuwe balans”. Dat maakt het voor fysieke winkels weer makkelijker om te concurreren.
Recht op reparatie: uitdaging en kans
De Europese Commissie heeft in november 2023 een voorstel aangenomen over het recht op reparatie dat consumenten meer mogelijkheden geeft om kapotte elektronische apparaten te laten herstellen. Deze blog gaat over de mogelijke impact voor retailers.
Direct naar de klant gaan? Vier lessen van Prins Petfoods
Fabrikant Prins Petfoods levert producten ook D2C. Meestal levert dit heibel op met de retailklanten van een producent. Hier niet. Wat zijn de geheimen achter deze strategie?
Interview: De ontwikkeling van online verkopen (draft NRC)
Basis voor interview met het NRC over de ontwikkelingen rondom e-commerce.
Hoe je als retailer meelift op c2c-business
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer over de wereld van c2c. Waarom is de c2c-business hier zo populair? En hoe kunnen (Nederlandse) retailers hier een graantje van meepikken? Olaf Zwijnenburg, sectormanager bij Rabobank, vertelt hierover.
Interview: Na Nike en Ikea vertrekt nu ook C&A van onlineplatforms
C&A-kleding verdwijnt van platforms Amazon, Wehkamp en Zalando. De marges op de verkopen zijn te laag en klanten stappen te weinig over naar de eigen kanalen van C&A. Meer grote merken, waaronder Nike en Ikea, zijn afgelopen jaren vertrokken van webplatforms.
Misverstanden rondom het verschil tussen online en offline kopen (draft)
Misverstanden rondom het verschil tussen online en offline kopen: duurzaamheid? busjes? retouren? Lees hier hoe het echt zit.
Interview: Lege etalages, failliete ketens – toch overleeft de winkelstraat
Online shoppen zou het helemaal worden. Veel traditionele winkels en ketens gíngen ook over de kop. Maar modernisering en ‘beleving’ trekken nu weer publiek naar de fysieke winkel. „Uitgestorven? De binnenstad is springlevend.”
Disruptie door Direct-2-Consumer merken
Lees hier hoe Direct-2-Consumer merken voor disruptie kunnen zorgen door betere relaties met klanten op te bouwen, extra marge te pakken en gevestigde merken en retailers aan te vallen op ‘prijs’.
True Pricing: Nut of noodzaak?
True pricing is een veelbelovend concept dat de potentie heeft om de retailsector te transformeren en te verduurzamen. Het is echter ook complex en uitdagend, vereist veel data en aannames, roept veel uitdagingen en dilemma’s op dus zal verder moeten worden ontwikkeld.
Hoe AI de servicegap in e-commerce dicht
E-commerce blijft een uitdager voor de fysieke retail maar heeft ook beperkingen. Aan een mogelijke oplossing daarvoor wordt inmiddels hard gewerkt. En die oplossing heeft een naam: kunstmatige intelligentie (AI). Met behulp van AI kunnen e-commerceplatforms meer service toevoegen.
Zit er nog muziek in muziekwinkels?
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer over muziekwinkels die de deuren moeten sluiten. Olaf Zwijnenburg, sectormanager bij Rabobank, vertelt hierover.
Digitaal, duurzaam, dilemma’s…
Digitalisering en duurzaamheid zijn van strategisch levensbelang voor retailers. We beschrijven dilemma’s en kansen, de ‘license to operate, het focussen op de winst op lange termijn, het samenwerken met stakeholders en innovatie. Hiermee helpen wij organisaties naar een hoger niveau.
Interview: Winkelketens breiden webshop uit met marktplaats
Webwinkels beginnen steeds vaker ook een marktplaats. In een interview met De Telefgraaf gaan we daar op in.
Hoe fysieke winkels kunnen winnen van webshops
Juist de combinatie van winkels en online is enorm krachtig en biedt kansen die ‘online pure players’ niet kunnen matchen. Daarmee is de combinatie van online en offline het antwoord van de fysieke retail op de groei van online.
Cyberrisico’s in de detail- en groothandel
Digitalisering brengt in veel gevallen omzetgroei met zich mee, maar zorgt ook voor een risico dat je niet mag onderschatten: cybercriminaliteit. De schade die voortkomt uit cyberrisico's kan een enorme impact hebben. Investeren in het voorkomen van cyberincidenten is de basis.
Financiering van retail anno 2023: ‘Wees niet pessimistisch'
Het is waar dat hoge inflatie en de terugbetaling van coronaschulden een zware wissel trekt op de branche. Maar er zijn nog veel kansen voor de retail, vaak in de combinatie tussen offline en online, dus de stenen retail hoeft niet te wanhopen.
Wat de miljoenennota betekent voor retailers
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over de impact van de miljoenennota op retail.
De miljoenennota en retail: dit gaat er volgend jaar (niet) veranderen
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over de impact van de miljoenennota op retail.
Interview: Lease in e-commerce: nieuwe servicekansen voor retailers?
In de strijd om de consument, experimenteren retailers veelvuldig met verschillende verkoopmodellen. Eén daarvan die aan een opmars bezig is, is het online verhuren of leasen van producten.
Interview: Het rommelt in de winkelstraten
Het rommelt in de winkelstraten. In een interview met de Telegraaf gaan we in op recente problemen bij bekende winkelketens.
De 4 groeidrijvers van prijsvechters
Discountretail vraagt om een duidelijke visie, strategie en excellentie in de executie, zelfs wanneer economische omstandigheden in het voordeel zijn.
Hoe samenwerking de pijn in fysieke retail kan verzachten
Door middel van samenwerking rondom medewerkers, huisvesting, energie en in de inkoop kunnen dus een aantal grote uitdagingen aangepakt worden.
Interview: Gratis retouren op z’n retour
Interview Schoenvisie & Textilia: Het MKB zag de afgelopen decennia hoe gratis retourneren de norm werd voor consumenten. Daar lijkt verandering in te komen, en dat is tekenend voor een bredere verschuiving in de onlinefashionmarkt.
Waarom e-commerce de weg naar boven terugvindt
Na jaren van groei kampt de e-commercesector met stagnatie. Een tijdelijke dip. Structureel ander consumentengedrag doet in een tijd van stijgende kosten en een hypercompetitief concurrentieveld stenen winkels misschien wel meer pijn dan ooit.
Waarom stenen winkels pijn lijden
Het jaar 2022 werd afgesloten met een recordgroei in omzet voor de non-food detailhandel. Maar naar onze mening is er voor fysieke winkels nog weinig reden tot juichen. Het lijntje waar je als retailer op beweegt tussen winst en verlies is heel dun.
Scotch & Soda failliet: eist 'long covid' meer slachtoffers?
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg en Peter van Heerde, retailexperts bij de Rabobank, over het faillissement van Scotch & Soda. Scotch & Soda heeft deze week faillissement aangevraagd voor de Nederlandse ta..
Voorraden: van ‘just-in-time’ naar ‘just too much?’
Waardeketens zijn minder controleerbaar en beheersbaar dan gedacht. Ondernemers die hoge voorraadposities willen afbouwen om werkkapitaal vrij te spelen kunnen voorraad doorschuiven, verplaatsen, als partij verkopen of met kortingen uitverkopen.
Staat er een recessie voor de (winkel)deur?
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over de economische omstandigheden van de retailbranche. Bij onze zuiderburen gaat C&A aan de slag om het personeelsbestand uit te dunnen, terw..
Duurzaamheid: Vier tips voor kleine retailers
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Ook kleinere retailers moeten hierop inspelen. Zij hebben echter veel minder mensen en middelen dan grote retailers. In dit artikel geven we vier concrete tips voor de ‘kleintjes’.
Duurzaamheid: werk aan de winkel
Duurzaamheid is belangrijk en het belang zal verder toenemen. Zelfstandige retailers hebben moeite om hierop in te spelen. Zij moeten hiermee aan de slag waarbij weinig tijd is te verliezen. De markt wacht immers op niemand.
Drie tips voor een internationale expansiestrategie
Om in een uitdagende retailmarkt toch te kunnen groeien, moeten retailers de grenzen van hun businessmodel verleggen. Internationale expansie is een logische optie, maar geen eenvoudige. Hier drie tips!
Wil de nieuwe inkoper opstaan?
De relatie tussen de retailer en zijn leveranciers verandert. Toegang tot productiecapaciteit is niet vanzelfsprekend meer en is meer flexibiliteit in de inkoop nodig om verstoringen te kunnen opvangen. Dit vraagt om andere inkopers en KPI’s.
Personeelstekort? 5 adviezen!
Er is niet alleen veel concurrentie op de retailmarkt, maar ook op de arbeidsmarkt. Het aanpakken van het personeelstekort verdient daarom een hoge plaats op de managementagenda van retailers. In dit artikel vijf concrete adviezen.
Het Wilde Westen van de groene keurmerken
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over de wildgroei aan groene keurmerken.
BuurtKadoos: Samenwerken met online platforms, een kans of een risico?
Samenwerking met een online platform kan voor retailers en merken heel aantrekkelijk zijn, maar is dat niet altijd. In alle gevallen is een beslissing maatwerk en moeten genomen beslissingen regelmatig opnieuw worden bekeken.
Verticalisering als prijsgevecht: wie pakt de regie?
Steeds meer partijen strijden om hetzelfde: de controle en regie over de waardeketen. Verticalisering levert namelijk meer marge op en is een sterk prijswapen ten opzichte van de concurrentie. Wie hier niet op reageert, ziet zijn markt uithollen of zelfs verdwijnen.
De retailer als dienstverlener: nieuwe kansen
Het leveren van diensten naast producten biedt diverse kansen om in die lastige markt toch te kunnen groeien, door het businessmodel te verbreden en daarmee meer omzet en klantwaarde te realiseren. Dit vraagt om een systematische aanpak.
Hoe retailers de risico’s van inflatie kunnen verminderen
De kosten voor de retailer stijgen over vrijwel de gehele linie: productie, logistiek, bedrijfsvoering. Het goed omgaan met deze kostenstijgingen is voor dit jaar een grote uitdaging. Het risico is dat kostenstijgingen de marge drukken en daarmee de winst opeten. Hoe verminder je dat risico?
De kracht van lokale online platforms beter benutten
Twee belangrijke trends zijn verder versterkt: de shift naar online oriënteren en winkelen en de (her)waardering voor lokale retailers. De combinatie ervan geeft een boost aan het fenomeen ‘lokale online platforms’. Lees hier meer over de kansen, risico's en valkuilen.
Zo maakt verticale integratie ook groothandels sterker
Groothandels kunnen door verticale integratie hun positie in de keten versterken. Dan ontstaan diverse voordelen waaronder betere doorverkoop, minder onverkochte voorraden, betere voorraadbeschikbaarheid en het ontwikkelen van eigen merken.
BuurtKadoos Retail 2022: Innoveren of afhaken?
De retailsector is al jaren in verandering en het speelveld is door Covid-19 extra hard door elkaar geschud. De forse maatregelen om verdere verspreiding van ‘Corona’ af te remmen, raken iedere sector maar zeker de detailhandel. De pandemie gaat leiden tot een nieuwe inrichting van het r..
Buurtkadoos: De mediawaarde van winkels
Benut de mediawaarde van jouw winkel door middel van contentmarketing: drie zaken om rekening mee te houden.
Digitalisering is key
In het kader van het VEDIS New Retail Champion event schreven Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van Rabobank het rapport 'Digitalisering is key' met een profiel van de kandidaten en enkele inzichten rondom innovatie en digitalisering.
De mediawaarde van winkels 4: Wie niet groot is, moet anders zijn
Dit is ons vierde artikel met de oproep aan retailers om te gaan leren denken als een mediamerk. Hoe kunnen zelfstandig ondernemers dit het beste aanpakken? Go big, Go niche, Go smart!
De retailer als platform: gevolgen voor organisatie en strategie
Retailers kunnen niet alleen eigen producten verkopen op platforms van anderen maar ook zelf een platform worden en daarop artikelen van anderen gaan verkopen. het ontwikkelen van een eigen platform biedt kansen en om die te benutten moet gewerkt worden aan organisatie en strategie.
De retailer als platform: vooral kansen in niches
Een retailer kan ook zelf een platform worden en daarop artikelen van anderen gaan verkopen, in aanvulling op de eigen artikelen. Vooral in niches zijn er kansen via het combineren van producten, diensten en content, zowel online als offline. Blog deel 3 van 4.
De mediawaarde van winkels 3: Zo maak je waardevolle content
Dit is ons derde artikel met de oproep aan retailers om te gaan leren denken als een mediamerk. Dit is ons derde artikel met de oproep aan retailers om te gaan leren denken als een mediamerk. Hoe benut je het bereik van je winkel?
Make-over voor Franchise: strategie en organisatie herijken
De nieuwe franchisewetgeving vraagt om een heroverweging van de afspraken tussen franchisegever en franchisenemers. Door diverse marktontwikkelingen, waaronder toenemende concurrentie en de groei van online, moet de strategie opnieuw worden geanalyseerd.
Financieren van groei op online platforms: alleen of samen?
Het verkopen van producten op online platforms kan aantrekkelijk zijn voor retailers als extra touchpoint. Financiering kan daarbij een issue zijn als de omzet sterk groeit. Voor financiering van werkkapitaal zijn verschillende opties, alleen of samen met anderen. Blog 2 van 4.
Online platforms: meedoen of niet?
Online retail groeit al jarenlang veel harder dan fysieke en platforms nemen een steeds belangrijkere positie in. Retailers en merken staan voor de keuze om wel of niet te gaan samenwerken. Een juiste afweging is maatwerk vanuit een strategische, operationele en financiële analyse. Blog 1 van 4
Retail en groothandel in het hart getroffen door corona
Het coronavirus is momenteel het belangrijkste issue voor de detail- en groothandel. Ook in deze uitdagende tijden zijn er echter kansen!
Laat je eigendomsstructuur de strategie ondersteunen
Voor de uitvoering van strategie zijn niet alleen ‘fysieke’ middelen belangrijk. De eigendomsstructuur van een onderneming kan de realisatie ondersteunen, maar ook afremmen. Ondernemers moeten zich daarom regelmatig afvragen of hun bestaande eigendomsstructuur nog steeds passend is, of niet.
De mediawaarde van winkels 2: Waarom winkels waarde hebben
Dit is ons tweede artikel met de oproep aan retailers om te gaan leren denken als een mediamerk. De mediawaarde van winkels is een nog vrijwel onontgonnen goudmijn. Als retailers hun content aan elkaar, hun klanten én de operatie verbinden gaat de consumentenreis pas echt geld opleveren.
De kracht van de warenmarkt beter benutten
De warenmarkt is een onderbelicht onderdeel van de retailmarkt. Dat is niet terecht want het kan een belangrijke bijdrage leveren aan de leefbaarheid van binnensteden, een actueel en urgent thema. Er zijn kansen voor gemeenten om hier duidelijk sturing aan te geven maar actie is nodig.
Retail na de Coronacrisis: 4 lessen voor de Mode & Schoenen branche
Als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat digitalisering voor winkeliers van levensbelang is. Als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat digitalisering voor winkeliers van levensbelang is.
Digitale lokale winkelstraten
Er is een behoorlijk aantal goedbedoelde initiatieven gericht op ‘centrale collectieve online oplossingen’ voor complete verblijfsgebieden. Tot op heden lijkt daar nog geen ‘winnende’ oplossing bij te zitten.
Coronacrisis leidt tot een nieuw retaillandschap
De coronacrisis gaat leiden tot een nieuwe inrichting van het retaillandschap. Voor een deel gaat het om versnelling van trends die ‘voor corona’ al duidelijk zichtbaar waren: de noodzaak tot digitalisering en de toegevoegde waarde van fysieke winkels. Er zijn daarnaast nieuwe ontwikkelingen.
De mediawaarde van winkels 1: De winkel draait door
Soms lijkt het alsof de clicks alle bricks al verslagen hebben. Maar niets is minder waar. Sterker, in de winkel gebeurt hét. Wat precies? Daar kunnen mediamerken je alles over vertellen. Van content tot traffic, dat soepeltjes naar een volle winkelmand leidt.
Nieuwe impulsen voor winkelgebieden
De waarschuwingen van Locatus over het hoogste risicoprofiel van de afgelopen tien jaar voor winkels en de oplopende leegstand binnen winkelgebieden moeten serieus genomen worden. De problemen zijn niet gebaseerd op tijdelijke trends, maar op structurele ontwikkelingen die doorzetten.
Kansen benutten door winkels en online te combineren
De combinatie van online en offline biedt grote kansen voor de fysieke winkel. Verschillende modellen zijn beschikbaar die voordelen bieden inzake voorraden, kosten, klanttevredenheid en milieu. Om die modellen te laten draaien, moet er wel het nodige gebeuren aan formules en digitalisering.
De Coronacrisis en de retailsector
Winkels vormen samen met horeca het hart van de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van binnensteden en kernen en beide zijn grote werkgevers. De belangrijke sociale en economische functie wordt keihard geraakt.
Waardeketen 2.0: Kanspakkers!
Retailmerken laten potentiële succesfactoren in de huidige markt links liggen. Mogelijkheden genoeg, maar het oude denken op verschillende gebieden zet een rem op de ontwikkeling. Met een onderscheidende formule, betere samenwerking en wat meer lef maak je het verschil.
Amazon zal de Nederlandse retailsector dwingen tot actie
Wij denken dat de verdere groei van Amazon de Nederlandse retailsector in zijn geheel (online en offline) dwingt om versneld in actie te komen. Als Amazon een sterke push kan geven aan het versnellen en verbeteren van dit verandervermogen, dan is dat een positief effect dat welkom is.
De drie grote kansen die duurzaamheid retailers biedt
Duurzaamheid is een belangrijk thema voor retailers vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid, relaties met klanten en stakeholders en businesskansen. Wij zien drie belangrijke onderwerpen: license to operate, de noodzaak van transparantie en het benutten van kansen.
De stellingen van Van Tellingen
Is er na het mislukken van Hudson's Bay toekomst voor fysieke winkels? Zeker weten, beweert winkelcentrumonderzoeker Hans van Tellingen. Dat valt wel tegen, vreest collega-expert Olaf Zwijnenburg.
De wereld is 'mobile first', jij toch ook?
Door Jos Voss en Olaf ZwijnenburgSectorspecialisten retail en groothandel RabobankDe verschuiving naar online gaat door en mijn kernvisie is dat als de online sneller groeit dan de totale markt dat in een verdringingsmarkt uiteraard een impact heeft op het aantal en de winstgevendheid van fysie..
Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand
Rabobank maakt zich steeds meer zorgen omdat veel te weinig winkeliers echt in actie willen of kunnen komen. Retailers zullen flink aan de slag moeten met hun formule, winkelgebied (samen met andere stakeholders) en digitalisering. Snelheid is daarbij geboden want de markt wacht op niemand.
De mediawaarde van winkels: Je klant echt raken is onbetaalbaar
Het is belangrijk dat een winkel een sterk attractieve omgeving is waar de consument graag komt. En het is ook belangrijk om de echte waarde van fysieke winkels uit te drukken in nieuwe kpi’s. je klant echt raken en een onvergetelijke indruk achterlaten. Dat is echt onbetaalbaar...
Gaan we nog wat doen?
De uitdagingen voor zelfstandige retailers zijn groot en worden steeds groter. De concurrentie neemt toe, de relevantie qua bereik en aanbod in veel gevallen af en winkels zullen nog in hele grote aantallen gaan sluiten de komende jaren.
Hoe kan de groothandel van stuck in the middle naar king of the middle?
De retailsector staat onder druk door structurele veranderingen in klantgedrag, demografie, technologie en concurrentie. Er is nog een sector in de waardeketen richting de consument die de nodige uitdagingen kent: groothandels die toeleveren aan de retail.
Winkelmarkt: Opleving verbloemt structurele problemen
De detailhandel trekt aan en de leegstand daalt. Tegelijkertijd houden de zorgen om de toekomstbestendigheid van fysieke winkels aan. Wat moet de winkelmarkt doen om aantrekkelijk te blijven?
Waardeketen 2.0: 3 manieren om de klant te strikken
De waardeketen zoals we die kennen, verandert in een waardewiel: een flexibel netwerk waarin alle spelers in de portemonnee van de consument kunnen komen. Een bedreiging? Ja, maar ook kansrijk. Een schets van drie manieren waarop je die potentie kunt verzilveren.
De toekomst van de fysieke winkel 2: Maak slim gebruik van technologie!
Er is zeker toekomst voor de fysieke winkel, maar er moet heel wat gebeuren aan de winkels om relevanter en aantrekkelijker te worden. Het gaat om een combinatie van excellente executie en het slim toepassen van technologie. Deel 2: Maak slim gebruik van technologie!
De franchisewet
Was het twee jaar geleden nog de franchisecode, inmiddels spreken we over de franchisewet. Een nieuwe periode van internetconsultatie is inmiddels achter de rug. Uit de reacties die zijn binnengekomen van franchisenemers en -gevers blijkt dat er nog altijd sprake is van een tweespalt.
De toekomst van de fysieke winkel 1: Excelleer in de executie!
Er is zeker toekomst voor de fysieke winkel, maar er moet heel wat gebeuren aan de winkels om relevanter en aantrekkelijker te worden. Het gaat om een combinatie van excellente executie en het slim toepassen van technologie. Deel 1: Excelleer in de executie!
Onze kernvisie op Groothandel: King of the middle...
Groothandel: van 'stuck in the middle' naar 'king of the middle'…door het inspelen op trends...en continu langs drie assen te verbeteren: toegevoegde waarde, bereik businessmodel en innovatie.
Onze kernvisie op retail: de markt wacht op niemand…
De non-food retailsector is in fundamentele verandering...en er zijn vijf kernthema’s voor de sector...die gevolgen hebben voor de sector en waarop retailers moeten inspelen met hun strategie.
INFOGRAPHIC: Innovatie in retail? Zo kun je vooruit!
De retailsector staat geen moment stil. De laatste jaren gaat het steeds harder met nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. Daar moet je als ondernemer actief op inspelen door continu te blijven vernieuwen. Hoe je dat doet? In dit artikel vind je de belangrijkste retailtrends op een rij.
Investeer in de business en niet zozeer in stenen
Investeren in onroerend goed heeft voordelen… maar er zijn ook nadelen…
Nooit klaar met innoveren
Innoveren is cruciaal, maar daarvan is niet iedere ondernemer doordrongen. Opmerkelijk. Om aan klantverwachtingen te voldoen en concurrentie het hoofd te bieden, moet elk licht voor innovatie op groen staan. Inspelen op veranderingen en huidige transities kan alleen wanneer bedrijven innoveren zegt ..
Het is hoog tijd voor een nieuw franchisemodel
De discussie over een nieuwe franchisecode en de eventuele verankering daarvan in wetgeving staat nu op een laag pitje, maar zou zomaar weer kunnen oplaaien. Indien dit zou leiden tot strikte wet- en regelgeving, kan dit verdere spanning zetten op de relatie tussen franchisegever en -nemers.
Vijf manieren om te innoveren
Het belang van innovatie is duidelijk, maar hoe je dat goed aanpakt vaak een stuk minder. De puzzel bestaat uit vijf belangrijke elementen die in elkaar moeten passen.
Hoe de relatie tussen merken en retailers verandert
Vroeger was de verhouding tussen merken en retailers vrij duidelijk en eenvoudig. Die verhoudingen veranderen echter fundamenteel: merken gaan meer en meer direct. Er is daarbij meer aan de hand.
Innoveren zonder stekker
Technologie is belangrijk voor de retailsector en dit belang zal alleen maar toenemen. Echter: niet alle innovaties worden gedreven door technologie. De kern van innovatie is immers het maken van iets dat waarde creëert voor de klant en dat nog niet bestaat.
Verslaafd aan korting? Zo ga je ermee om
Korting.... Zowel retailers als klanten raken eraan verslaafd en het is net als met andere verslavingen: je komt er moeilijk vanaf.
De online markt wacht op niemand
De online non-foodverkoop blijft hard toenemen en de groei is al jarenlang veel hoger dan die van de bestedingen in fysieke winkels. Waar gaat het heen? 2 scenario's...
De impact van online retail op winkelvastgoed
Ondanks de bevolkingsgroei en economische groei zorgt een aantal trends ervoor dat in de toekomst minder winkelvastgoed nodig is. De benodigde fysieke winkelruimte zal daarbij steeds kernachtiger geconcentreerd worden.
Hoe vernieuwende merken een nieuwe klantreis ontwerpen
In de afgelopen decennia waren fysieke winkels het eindpunt in de relatie met consumenten. Marketing en reclame waren het vertrekpunt. Deze rollen zijn compleet aan het omdraaien. Winkels worden steeds vaker het meest krachtige toegangspunt tot een merk en alles wat dat merk te bieden heeft.
Snelle online groeiers...
Het businessmodel van snelle groeiers is fundamenteel anders; wat zijn de gevolgen voor financiering?
Online strategie is maatwerk
Niemand kan nog om online heen, maar de wijze waarop je er het best op inspeelt, hangt af van verschillende factoren. Een sterke onlinestrategie vraagt om maatwerk. Een schets van de verschillende mogelijkheden: informeren, interactie, verkopen en/of verbinden.
Van transactie naar attractie: 3 kernvragen
Stenen winkels lijken maar één prioriteit te hebben: trekken en binden van klanten. Naast goed personeel is experience daarvoor onontbeerlijk. En dat betekent meer dan een aantrekkelijke winkel bouwen. Drie vragen die elke (fysieke) retailer zichzelf nu moet stellen.
Verkopen is een vak!
De basis voor trainen van het juiste gewenste verkoopgedrag van medewerkers.
Samen kom je verder!
Uiteraard kan iedere retailer voor zichzelf nagaan waar de beste kansen liggen op gebied van innovatie en die vervolgens invoeren. Samenwerking biedt hier echter nog meer kansen. Dit kan op verschillende niveaus. Ieder niveau vergt meer organisatie en afstemming, maar biedt ook meer kansen.