Door Jos Voss en Olaf Zwijnenburg
Sectorspecialisten retail en groothandel Rabobank
De verschuiving naar online gaat door en mijn kernvisie is dat als de online sneller groeit dan de totale markt dat in een verdringingsmarkt uiteraard een impact heeft op het aantal en de winstgevendheid van fysieke winkels. Dat kan voor veel ondernemers een structureel probleem opleveren. Door online denkt de consument echter helemaal niet meer in kanalen en dat creëert ook nieuwe kansen. Het is door de enorme keuzemogelijkheden eigenlijk ingewikkelder dan ooit omdat je overal dingen kunt kopen. Maar klanten zoeken nog steeds naar inspiratie, willen kopen tegen de beste voorwaarden en kiezen uiteindelijk zelf een plaats waar ze dat het liefste doen. Zichtbaarheid is dus essentieel. Welke onlinestrategie de retailer ook gebruikt: iedere winkelier moet kiezen uit informeren, interacteren of verkopen tot aan het onderdeel worden van een platform.
Een goede website die up-to-date is, compleet responsive voor alle soorten schermen en geschikt voor SEO is voor iedereen die interactie heeft met consumenten de minimale eerste stap.
Je investeert daarmee in lokale relevantie, een goede ranking in Google, extra traffic naar je website en winkel, het versterken van loyale klantrelaties en als het klopt dus in extra omzet, marge en winst.
Mobiel
In Nederland zijn ongeveer twee miljoen websites actief. Veel van die websites zijn in het verleden gemaakt voor het grotere scherm van een desktop of laptop en zijn compleet ongeschikt voor het scherm van een mobiele telefoon. Daarvan is het scherm uiteraard veel kleiner, is het met een vinger minder makkelijk navigeren dan met een muis en is er gewoon minder ruimte voor content die bovendien ‘lichter’ moet zijn omdat mobiele internetverbindingen vaak trager zijn. Het mobiele omzetaandeel in digitale commercie via smartphones is enorm gegroeid de afgelopen jaren en neemt alleen maar toe. Het percentage mobiele gebruikers wordt steeds groter en heel veel websites worden voor de eerste keer mobiel ontdekt. Meer dan de helft van de zoekopdrachten is tegenwoordig locatie gebonden. Google werkt tegenwoordig vanuit de ‘mobile first index’ zelfs zo dat mobielvriendelijke websites in de zoekresultaten betere posities krijgen.
Iedereen die interactie heeft met consumenten moet dus niet alleen ‘online’ zijn, maar vooral ‘mobiel’.
De 20-80 regel
Het internet is uitermate geschikt om het bezoek aan fysieke winkels aan te jagen en de interactie met klanten en bezoekers te vergroten. Vooral kleinere retailers kunnen hier heel snel succes mee halen.
Bij vrijwel iedereen zorgt twintig procent van de bestaande klanten voor tachtig procent van de omzet
Dus ga hiermee aan de slag en bouw vanuit je website een eigen, lokale ‘community’ vanuit je fysieke winkel. Dat begint met het verzamelen van contactgegevens. Als je daarbij denkt vanuit de klant is het aanbieden van het versturen van een garantiebewijs of kassabon per e-mail een grote kans. Via sociale media en e-mail ben je vervolgens na toestemming in staat om heel regelmatig relevante informatie te delen met je klanten. En zij kunnen daar meteen op reageren. Kortom, een ideale manier om snel en simpel interactie te creëren.
Hoe simpel kan het zijn?
Iedere consument is eraan gewend geraakt om heel veel persoonlijke dingen te delen op het internet. Daarnaast is iedereen continu bereikbaar. Van een bedrijf dat online onvindbaar is worden veel mensen dus achterdochtig. Wat verbergen ze?
Slimme ondernemers verbergen niks maar zijn juist heel open en laten veel van zichzelf zien.
Wat vind jij belangrijk? Waar sta jij voor? Wat is je DNA? Waarom moeten mensen hun schaarse vrije tijd opofferen om naar jou toe te komen? Het zijn dit soort vragen die je heel makkelijk kunt beantwoorden door je winkel en jezelf te presenteren aan de hele wereld door middel van een website.
Hoe simpel kan het zijn…
Deze blog verscheen ook op de website van Entertainment Business.
21 oktober 2019, 09:34