Gaan we nog wat doen?

Auteur Olaf Zwijnenburg

jul 25, 2019

Ondernemers in retail moeten hard aan de slag want er is heel veel werk aan de winkel. De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie waarbij de klant volledig centraal staat. Er is zeker toekomst voor de fysieke winkel, waarvan het omzetaandeel dominant blijft, maar er moet heel wat gebeuren om winkels en winkelgebieden relevanter en aantrekkelijker te maken. Pakhuizen met een kassa van winkeliers die vrijwel alleen spullen van een ander verkopen zullen nog in hele grote aantallen gaan sluiten de komende jaren. Lees ook de blog: Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand.

Rabobank maakt zich steeds meer zorgen omdat veel te weinig winkeliers echt in actie willen of kunnen komen om zaken te veranderen. De uitdagingen voor zelfstandige retailers zijn groot en worden steeds groter. De concurrentie neemt toe en de relevantie qua bereik en aanbod nemen in veel gevallen af.

Vanuit de blog ‘De toekomst van de fysieke winkel? Excelleer in de executie!’ zijn 5 vlogs gemaakt met tips over hoe je als retailer in zowel food als non-food kan excelleren. In de vlogs laten we zien hoe je met 1) het juiste verhaal op 2) de juiste locatie samen met 3) de juiste medewerkers in de juiste omgeving met 4) gebruik van alle benodigde kanalen en 5) vakmanschap een succes kan maken van de fysieke winkel. 

De tijd van middelmaat is al lang voorbij en alleen de allerbeste zelfstandige winkeliers zullen nog een toekomst hebben.

Heeft de fysieke winkel nog toekomst?

Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van Rabobank Groep Nederland denken van wel. Maar dan moet je als winkelier wel wat gaan doen!

We hebben een tweeluik geschreven over de toekomst van fysieke winkels waar zeker toekomst voor is als retailers 1) excelleren in de executie en 2) slim digitaliseren middels technologie.

Continue innovatie is cruciaal

Online is ‘here to stay’, maar offline kan zeker nog meerwaarde bieden. Vooral de combinatie van online en offline. Als je maar aan de wensen van de klant voldoet. Er is daarbij zeker nog plaats voor fysieke winkels waarvan het omzetaandeel dominant blijft. 

Waarde toevoegen, daar gaat het om. Dit kun je als retailondernemer doen door in fysieke winkels:

  1. Te investeren in het verhogen van de expertise van medewerkers.
  2. De beleving te versterken.
  3. Online technieken toe te passen gericht op gemak en personalisatie en inzicht te verkrijgen in klant- en transactiegedrag.

Klaar om te innoveren?

Blijf actief inspelen op veranderingen door continu te innoveren. De belangrijkste onderdelen van je bedrijf zijn de formule, de online strategie en de organisatie. Dankzij een continue innovatiecyclus sluit je makkelijker aan op de steeds veranderende eisen die de markt stelt.

Profiteer van deze 3 kansen voor ieder retailbedrijf:

  1. Wees online vindbaar en zichtbaar: Zorg dat je mobiele website nóg gebruiksvriendelijker wordt, zodat je online vindbaar en zichtbaar bent en up-sell en cross-sell kunt realiseren. Lees ook de blog: De wereld is mobile first, Jij toch ook?
  2. Zet in op data: Gebruik data over de klant, zijn koopgedrag en smaakvoorkeuren, waardoor je nog beter kunt inspelen op zijn wensen.
  3. Zoek samenwerking: Onderzoek de mogelijkheden in de retailketen, werk samen met concurrenten of via online platforms.

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren