Hoe fysieke winkels kunnen winnen van webshops

Auteur Olaf Zwijnenburg

okt 25, 2023

Het overgrote deel van de retailverkopen gaat nog steeds via fysieke winkels en juist de combinatie van winkels en online is enorm krachtig. Die biedt retailers kansen om een businessmodel neer te zetten waarmee de klant een propositie krijgt die ‘online pure players’ niet kunnen matchen. Daarmee is de combinatie van online en offline het antwoord van de fysieke retail op de groei van de online giganten en de reddingsboei voor zelfstandige retailers.

Hieronder vanuit de combinatie van web en winkel drie businessmodellen die verschillende voordelen bieden voor zowel retailer als klant.

Click & Collect / Buy online and pick up in store

Click & Collect (of BOPIS – Buy online and pick up in store) levert aanzienlijke voordelen op, zowel voor de retailer als voor de klant. Hierbij plaatst de klant online een order en haalt deze zelf op in een winkel naar keuze. Dit kan de winkel in de buurt van woon- of werkplaats zijn, maar ook gewoon de favoriete winkel. De klant weet ook exact wanneer het product opgehaald kan worden. Als het op voorraad is in de winkel, kan dit meteen. Als het niet op voorraad is, geeft het IT-systeem aan wanneer het in de winkel zal zijn.

Klanten zijn dus volledig ‘in control’ en kunnen zelf beslissen waar en wanneer de bestelling wordt opgepikt, in plaats van afhankelijk te zijn van een bezorger. Als de winkel in de buurt is en het artikel op voorraad is, ontstaat ‘instant satisfaction’ zonder het risico voor niets naar de winkel te gaan. Klanten kunnen het product passen en uitproberen in de winkel en als het niet bevalt, gewoon achterlaten, een alternatief kopen of een nieuw product bestellen, zonder het ‘gedoe’ van een retourstroom.

Dit kan tot lagere logistieke kosten leiden omdat:

  1. Producten die online besteld zijn, worden meegenomen in de normale winkelleveringen waardoor het vervoer vaak efficiënter en daarmee goedkoper kan plaatsvinden.
  2. De voorraad in een winkel dichtbij de klant ligt in plaats van in een distributiecentrum verder weg, waardoor mogelijk minder vervoersbewegingen nodig zijn.
  3. Er geen extra magazijnvoorraad hoeft worden aangelegd voor de online operatie.
  4. Winkelpersoneel kan logistieke werkzaamheden uitvoeren op momenten dat  er geen direct klantcontact nodig is.

Verder zijn er nog de volgende kostenvoordelen voor de retailer:

  1. Er is geen verzending naar de klant nodig
  2. Er is geen retourstroom nodig als in de winkel blijkt dat het product niet aan de verwachtingen voldoet; de klant laat het dan in de winkel achter, koopt direct een alternatief, bestelt een nieuw product of krijgt zijn geld terug.

Aan deze kostenvoordelen is ook milieuwinst gekoppeld. Immers: minder (vervoers)kosten voor de retailer betekent minder CO2-uitstoot en minder gebruik van schaarse grondstoffen. De retailer ontvangt de klant op de winkelvloer, krijgt daarmee de kans om extra producten te verkopen en te werken aan een lange kassabon.

Check and reserve

Check & Reserve is een mooie variant van Click & Collect / BOPIS, maar dan zonder meteen te betalen. Hierbij ziet de klant online dat het gewenste artikel op voorraad is in de gewenste winkel. De klant reserveert het artikel en gaat naar de winkel om het te zien, te passen, te voelen of te ervaren en hij koopt het in de winkel als het aan de wensen voldoet. Daarmee is het een variant op Click & Collect / BOPIS waarbij de klant het artikel niet vooraf koopt en betaalt maar het alleen reserveert.

De voordelen voor retailer, klant en milieu zijn vergelijkbaar met die van BOPIS waarbij de klant nog een extra voordeel heeft: betalen hoeft niet meteen bij het bestellen, maar pas na het geslaagde winkelbezoek.

Ship-from-store

Bij ship-from-store worden alle winkels van de retailer benut om een online order te leveren aan de klant. Dit werkt het beste voor grotere retailers met een zo groot mogelijk winkelnetwerk. Zelfstandige retailers moeten hiervoor gaan samenwerken, onder regie van bijvoorbeeld een merkeigenaar, een online platform of een groothandel. Bij ontvangst van de order wordt door het IT-systeem bepaald – op basis van locatie, voorraadbeschikbaarheid, omzetsnelheid en eventuele maatbogen – vanuit welke locatie de order het beste kan worden uitgeleverd. Die winkel ‘krijgt’ de order en zorgt voor de orderpicking en de verzending naar de klant.

Als merken en groothandels zouden gaan meedoen, kan het model nog krachtiger worden omdat via het systeem ook die voorraden kunnen worden ingezet om aan de klantvraag te voldoen. Door te werken vanuit één voorraad, die verdeeld is over meerdere locaties en eigenaren in plaats vanuit meerdere individuele voorraden, kan de totale voorraad in de keten worden verminderd. Immers: niet alle locaties hoeven een ‘complete’ en ‘optimale’ voorraad aan te houden, inclusief de benodigde veiligheidsmarges.

Ship-from-store kan ook tot lagere logistieke kosten leiden omdat:

  1. Producten die online besteld worden, meegenomen worden in de normale winkelleveringen waardoor het vervoer vaak efficiënter en daarmee goedkoper kan plaatsvinden.
  2. De voorraad in een winkel dichtbij de klant ligt in plaats van in een distributiecentrum verder weg, waardoor mogelijk minder vervoersbewegingen nodig zijn.
  3. Er geen extra magazijnvoorraad hoeft te worden aangelegd voor de online operatie
  4. Winkelpersoneel logistieke werkzaamheden kan uitvoeren op momenten dat  er geen direct klantcontact nodig is.

Voor de klant kan ship-from-store zorgen voor snellere levertijden. Als producten in de buurt zijn van een winkel waar een klant woont of werkt, is sameday-delivery of zelfs levering binnen één of enkele uren mogelijk.

In aanvulling op de kostenvoordelen zijn er ook milieuvoordelen (waaronder minder CO2-uitstoot). Niet alleen door efficiënter vervoer, maar ook door het inzetten van milieuvriendelijk vervoer zoals de fiets voor de last mile.

Kortom, de combinatie van fysieke winkels en online verkoop biedt bedrijven de mogelijkheid om te profiteren van de voordelen van beide kanalen, zoals synergie, omnichannel-ervaring, een groter bereik en het versterken van merkloyaliteit. Door deze krachtige combinatie kunnen bedrijven hun concurrentiepositie versterken en succesvol zijn in een steeds meer gedigitaliseerde markt.

Deze blog verscheen eerder op BuurtKadoos

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren