Interview: Familiebedrijf mag merk Levi’s niet meer verkopen

Auteur Olaf Zwijnenburg

feb 13, 2024

Tekst: Henrico Pit. 13-02-2024. De Telegraaf

Familiebedrijf mag merk Levi’s niet meer verkopen

Grote merken verkopen steeds vaker direct aan consumenten. Via hun eigen webshop en eigen winkels. Kleine retailers zijn daarvan de dupe, zoals kledingwinkel Hoenson’s in Amsterdam.

 

Zakelijk gezien is het een klap. Maar ook de manier waarop doet pijn. Via een brief kregen Dennis Hoenson en zijn vrouw Natasja Roos te horen dat ze in hun zaak aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam binnenkort geen Levi’s-artikelen meer mogen verkopen. Roos: „Je wordt na 65 jaar op een anonieme manier aan de kant gezet.”
Na 65 jaar als Levi’s-winkel aan de kant gezet

Schrikken

Al 65 jaar verkoopt de familie Hoenson spijkerbroeken van Levi’s. Eerst op de markt op Plein ’40-’45 in de hoofdstad en sinds eind jaren zestig in een winkel aan de Haarlemmerdijk. „Het is altijd een belangrijk merk voor ons geweest”, zegt Hoenson, de derde generatie die de scepter zwaait. Het was dan ook schrikken toen Levi’s in de zomer van 2022 een herinnering stuurde dat het de ’commerciële samenwerking stopt’. In de aangetekende brief wordt verwezen naar een eerder schrijven van april, maar die brief had de familie niet bereikt.

Nieuwe strategie

Waarom Levi’s niet verder wil met Hoenson’s staat er niet in. Pas twee weken later, na diverse mailtjes van Roos, volgt er een antwoord van de accountmanager van het Amerikaanse spijkerbroekenmerk. Levi’s heeft in Europa een nieuwe strategie geïmplementeerd en hun winkel past daar niet in, schrijft hij. ’Het spijt me. Ik kan er niks aan doen.’ De nieuwe strategie houdt in dat Levi’s het aantal verkooppunten beperkt en zich extra richt op de verkoop via eigen winkels en de eigen webshop.

„Hij kon wel huilen”, wijst Roos naar haar echtgenoot. „We kwamen net uit corona”, legt Hoenson uit. Vanaf mei dit jaar eindigt het Levi’s-hoofdstuk. En dat gaat Hoenson’s voelen. Levi’s is goed voor zeker een kwart van de omzet, zegt Roos. „En misschien nog wel meer. Bij de broeken is het bijna de helft”, verzucht Roos. „Dat gaat een lastige tijd worden.”

Directe verkoop

Voor Levi’s wordt de rechtstreekse verkoop aan consumenten steeds belangrijker, bevestigt een woordvoerster. In het laatste kwartaal van vorig jaar waren deze zogenoemde direct-to-consumer-activiteiten goed voor 42% van de wereldwijde omzet, tegen 39% een jaar eerder. „Het is ons snelst groeiende kanaal. Om concurrerender en consumentgerichter te zijn en het marktaandeel te vergroten, blijven we ons richten op het aanzienlijk versnellen van onze inspanningen om te opereren als een DTC-firstbedrijf.”

Daarnaast noemt de woordvoerder de verkoop via retailers ’van cruciaal belang’. Ze wil niet zeggen hoeveel verkooppunten er de afgelopen jaren in Nederland zijn verdwenen en waar de teller nu op staat. Wel spreekt ze de verwachting uit dat de omzet door rechtstreekse verkoop dit jaar wereldwijd zal stijgen met, vrij vertaald, 5 à 10%. De omzet via overige winkels zal licht dalen. Levi’s heeft in Nederland ruim 25 eigen winkels. De vraag of er meer bij komen, blijft onbeantwoord.

Toegenomen verwachtingen

Steeds meer merken kiezen ervoor om rechtstreeks aan consumenten te verkopen, zegt sectormanager retail & groothandel Olaf Zwijnenburg van de Rabobank. „Als leverancier heb je geen invloed op de manier waarop je product door de retailer verkocht wordt aan de eindklant en hoe tevreden die de winkel of website verlaat. Door rechtstreeks aan consumenten te verkopen, kun je daar een eigen visie op ontwikkelen en realiseren.” Bovendien levert dit een betere marge voor het merk op.

Merkimago

Sterke merken geven daarnaast de voorkeur aan een beperkt aantal retailers, ziet Zwijnenburg. „Een meer selectieve distributie ondersteunt het merkimago. Verder maakt het samenwerken met minder partners de organisatie voor het merk minder complex. Dat scheelt niet alleen kosten, maar maakt het bijvoorbeeld ook gemakkelijker om een nieuwe marketingcampagne op te zetten.” Dit kan ten koste gaan van kleinere retailers, zegt Zwijnenburg. „Zij zullen hierop moeten voorsorteren. Samenwerken of op zoek gaan naar andere merken zijn daarbij opties.”

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren