Tekst: Julia Cornelissen, 04-03-2024
In het kort
- Parfumerieketen Douglas gaat nog dit kwartaal naar de beurs in Frankfurt.
- Het bedrijf beoogt €1,1 mrd op te halen en wil zijn schulden terugbrengen.
- Douglas is op weg om zijn groeidoelstellingen te halen.
Douglas gaat nog dit kwartaal naar de beurs in Frankfurt. Dat heeft de cosmeticaketen maandag bekendgemaakt. Het Duitse bedrijf wil profiteren van het gunstige beursklimaat en hoopt met de introductie €1,1 mrd op te halen om zijn schulden terug te brengen en daarmee de rente-uitgaven te verlagen.
Met ruim 1800 winkels, waarvan 106 in Nederland, is Douglas de grootste cosmeticaverkoper van Europa. Douglas is sinds 2015 grotendeels in handen van het Britse private-equitybedrijf CVC. Douglas wil met de uitgifte van nieuwe aandelen ongeveer €800 mln ophalen en krijgt nog eens €300 mln van zijn bestaande aandeelhouders. CVC verkoopt geen aandelen en houdt na de beursgang het meerderheidsbelang van 85%. De Duitse familie Kreke blijft een belangrijke minderheidsaandeelhouder.
De Nederlander Sander van der Laan is sinds 2022 ceo van Douglas. Eerder gaf hij leiding aan Action en Albert Heijn. Al het geld dat de beursgang oplevert, zal Douglas gebruiken om uitstaande schulden te verlagen, zegt Van der Laan in een interview met het FD.
CVC brengt Douglas naar de beurs op het moment dat de stemming er goed in zit. Vorige week brak de DAX in Frankfurt een record. Grote tech- en AI-bedrijven trekken de beurzen wereldwijd omhoog. De afgelopen jaren gingen er door het onzekere economische klimaat juist veel minder bedrijven naar de beurs. De beursgang van Douglas is afhankelijk van marktomstandigheden.
Zeepfabriek
Douglas heeft wortels in de negentiende eeuw, al leek het toen nog in niets op de turquoise parfumerie van nu. De van oorsprong Schotse John Sharp Douglas startte in 1821 een zeepfabriek in een van de vele pakhuizen aan de rivier de Elbe in Hamburg. In 1910 kwam uit de fabriek de eerste Douglas-parfumerie voort. Onder leiding van de Duitse ondernemersfamilie Kreke groeide Douglas uit tot keten. In 1980 opende de eerste winkel in Nederland zijn deuren.
Een aantal jaar later was Douglas al eens beursgenoteerd. De Amerikaanse investeringsmaatschappij Advent haalde het bedrijf in 2012 van de beurs. Advent spitste Douglas, dat ook kledingzaken en juweliers had, toe op de parfumerie. Drie jaar later betaalde CVC zo’n €2,8 mrd voor de keten. De familie Kreke bleef investeerder; Henning Kreke is nog altijd president-commissaris.
De coronapandemie was het begin van een zware periode voor Douglas. Door winkelsluitingen daalde de omzet in 2020, terwijl de kosten juist opliepen. Het bedrijf greep stevig in: Douglas sloot 500 van zijn 2400 winkels en schrapte banen in de resterende vestigingen.
Hevige strijd om marktaandeel
Kort daarna besloot de winkelketen zijn schulden opnieuw te financieren. Douglas verving oude leningen voor een kredietpakket van €2,6 mrd. Daarmee hoopte het bedrijf verder te kunnen groeien en bijvoorbeeld meer te kunnen investeren in zijn webwinkel. Maar analisten reageerden bezorgd op de schulden, die in de zomer van 2022 zeven keer de winst bedroegen. Door de zware schuldenlast had Douglas minder ruimte voor een terugval in omzet en winst, vreesden zij.
In de afgelopen jaren bouwde de parfumerie zijn schulden af. In september had Douglas nog een nettoschuld van €3,4 mrd inclusief huurcontracten, zo’n vijf keer de winst van het bedrijf. ‘Zonder de hoge rentelasten kan het bedrijf zich weer op groei gaan richten’, denkt Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij Rabobank.
Investeren is nodig, want bedrijven in de cosmeticabranche voeren een hevige strijd om marktaandeel, aldus Zwijnenburg. 'Rituals en ICI Paris XL strijden met Douglas om dezelfde euro's van de consument. Maar ook onlineaanbieders als Bol.com en Amazon zijn concurrenten.'
Groeiplannen
Ook de resultaten van Douglas zijn flink verbeterd. De omzet van de parfumerie steeg in het gebroken boekjaar 2022-2023 met ruim 12% naar €4,1 mrd. Bovendien was de keten voor het eerst sinds de coronapandemie weer winstgevend.
Daarmee is Douglas op weg om zijn groeidoelstellingen te halen. In 2026 wil de cosmeticaketen voor €5 mrd aan parfums, lippenstiften en crèmes verkopen. Ook is ceo Van der Laan van plan om weer meer te investeren in de winkels van Douglas. De keten wil in de komende jaren ruim 200 nieuwe winkels openen in Europa. Vooral in Oost-Europa ziet Van der Laan ruimte voor nieuwe vestigingen.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1509172/parfumerie-douglas-gaat-naar-de-beurs-in-frankfurt