Tekst: Fleur de Weerd. 16-11-24. De Volkskrant
In november en december trekken naar schatting vier miljoen Nederlanders een lootje via lootjestrekken.nl. Maar wat weten we eigenlijk over het het miljoenenbedrijf hierachter en hoe zij hun geld verdienen?
Een plastic bak snoepkikkers, een vuurwerkaansteker, een zwarte muts met de kreet ‘teringkoud’ erop. Of een push-up board. Of een doos met twintig zakken chips. Volgens lootjestrekken.nl zijn het de ideale cadeaus voor een jongen van 15.
Interview tekst:
Fusion: Steeds meer grenzen vervagen, zowel binnen als buiten retailmarkt die steeds uitdagender wordt. Om in die moeilijke verdringingsmarkt toch te kunnen groeien, moeten retailers steeds weer de grenzen van hun businessmodel verleggen. Vervagende grenzen bieden nieuwe groeikansen bij ‘het stretchen’ van de formule in het assortiment, het marktbereik (online, offline, B2B, B2C, D2C, F2C en C2C), (internationale) locaties en voor- en achterwaartse integratie in de waardeketen.
Het concept van Looptjetrekken.nl is innovatief omdat het ‘big data’ vertaald naar ‘smart data’ waardoor ze dicht(er) bij de klant kunnen komen vanuit een regierol. Dit verhoogt de relevantie van de marketinginspanningen. Voor retailers zijn kennis van de klant, het koopgedrag en smaakvoorkeuren cruciaal om te komen tot een hoge klanttevredenheid en loyaliteit. En daarbij is het virale aspect echt onderscheidend. Het platform stimuleert de vorming van een community door klanten aan te moedigen om hun ervaringen en prestaties te delen. Dit creëert een gevoel van verbondenheid en zorgt voor een steeds meer versnellende mond-tot-mondreclame.
Lootjestrekken.nl heeft de afgelopen een zeer indrukwekkende groei doorgemaakt, vooral dankzij virale marketing. Het platform bereikt als gratis en neutraal platform zonder reclame tijdens de feestdagen miljoenen consumenten.
Omdat het zo makkelijk werkt, en dus gemak biedt aan consumenten, nodigen heel veel gebruikers elke keer weer nieuwe gebruikers uit, en dat zorgt dan voor een exponentiële, hockeystick-achtige groei van het aantal deelnemers. En door die enorme toename in deelnemers profiteert het platform steeds meer van de data die te analyseren is waardoor het algoritme voor cadeau-aanbevelingen steeds beter wordt. Meer gebruikers genereren meer data, en dat leidt tot nauwkeurigere inzichten in de nieuwste wensen en trends in de cadeaumarkt.
Het platform kan ook, omdat ze kunnen zien welke cadeaus gevraagd worden, toegevoegde waarde bieden aan retailers die vervolgens hun eigen aanbod en inkoop beter kunnen afstemmen op die vraag. Ze zijn sinds een tijdje internationaal aan het uitbreiden onder de naam Drawnames waarbij ze het concept steeds aanpassen aan de lokale cultuur.
Vraag dat vooral nog na aan Arjan Kuiper. We namen eerder dit jaar toevallig beiden mee aan een inspiratiereis naar China en dat geeft al aan dat ze waarschijnlijk nog serieuze internationale ambities hebben. Altijd mooi om innovatieve Nederlandse bedrijven succesvol te zien worden in het buitenland!