Tekst: Paul le Clercq. RTL Nieuws. Nog niet gepubliceerd.
Winkelen is voor consumenten steeds meer entertainment, er komt een gelukshormoon vrij, zegt retailexpert Olaf Zwijnenburg van Rabobank. Volgens hem raken niet alleen consumenten, maar ook winkeliers verslaafd aan korting. "En beide komen er moeilijk vanaf."
Aanbiedingen kunnen voor winkeliers voor extra aankopen zorgen, zegt Zwijnenburg. Maar als je in een bepaalde week een aanbieding hebt, waardoor je veel meer verkoopt, maar je volgend jaar geen aanbieding hebt, dan krijg je een deuk in je omzet, legt hij uit.
"Hoe succesvoller de promotie was, hoe moeilijker om volgend jaar die omzet weer te halen."
Makkelijker prijzen vergelijken
Ook klanten kunnen verslaafd raken aan kortingen, aldus Zwijnenburg. Het is volgens hem nu ook makkelijker om prijzen te vergelijken: vroeger moest je fysieke winkels langs, nu kan dat via je telefoon. Daardoor zijn consumenten nu minder geneigd de volle mep te betalen.
Maar niet alle consumenten wachten op korting, bijvoorbeeld als ze de nieuwste mode willen.
Je hebt je shirt in hippe kleuren anders pas veel later, misschien is het dan niet meer in de mode, of je maat is er niet meer. "Maar als je niet die ene jas, maar een jas in een bepaalde maat wilt, dan kun je wél wachten en kiezen uit het afgeprijsde aanbod", zegt Zwijnenburg.
Oppassen met korting geven
Omdat de nettowinst relatief laag is, moeten winkels wel goed opletten met korting geven, zegt hij. Een actie op een relatief klein deel van je assortiment kan de hele winst wegslaan.
En winkeliers ontkomen niet altijd aan korting geven, als producten op meer plekken te koop zijn en andere winkels wél met acties komen, zegt Zwijnenburg.
Voordelen van korting
Maar het is voor winkeliers niet per se slecht dat ze verslaafd zijn aan acties, zegt hij. Ze kunnen zo afraken van spullen, zoals kleding in een kleur die het afgelopen seizoen in de mode was, maar straks waarschijnlijk niet meer. Én je kunt ook speciaal voor acties inkopen. "Dan heb je een aanbieding met een normale marge."
Winkeliers kunnen ook kiezen om níet te concurreren op prijs, zo geven veel luxe merken nooit korting, aldus Zwijnenburg. "En je kunt limited editions maken, die willen klanten graag kopen." Dat is niet voor elk merk of winkel weggelegd, maar ook als je je met je product niet goed kunt onderscheiden, kun je het verschil maken, zoals met winkelen op afspraak, zegt hij.
Basiskleding
Ook kun je producten verkopen die nooit in de uitverkoop hoeven, aldus Zwijnenburg. "Een wit t-shirt kun je het hele jaar voor een normale prijs verkopen. Dat betekent een betere winstmarge dan kleding waarvan je aan het eind van het seizoen een deel moet afprijzen."
Maar niets is voor niets, zegt hij. Als je met korting koopt, dan moet je genoegen nemen met een product dat misschien wat ouder is, of minder hip, of je moet zorgen dat je voedsel vóór de houdbaarheidsdatum eet. "Dat is de andere kant van korting."