Interview: Toekomst Blokker volgens expert onzeker

Auteur Olaf Zwijnenburg

aug 15, 2024

Tekst: Eduard Voorn.

Toekomst Blokker volgens experts onzeker: ‘Het is pleisters plakken wat ze doen’

 
De toekomst van Blokker is ongewis. Winkelketen zit diep in de rode cijfers.

Het is nogal wat als je eigen accountant waarschuwt voor de toekomst van een van je onderdelen. Retail- en merkenexpert Paul Moers is verbaasd hoe KPMG in het jaarverslag van Mirage Retail Group stilstaat bij de wankele financiële positie van Blokker. ‘Ze zijn niet bezig met de nieuwe toekomst.’

Winkelketen Blokker dreigt dit najaar of volgend jaar nieuwe financiële problemen te krijgen als de resultaten van de winkelketen dit jaar tegenvallen. Hiervoor waarschuwen de accountants van KPMG in het jaarverslag van moederbedrijf Mirage Retail Group (MRG). Blokker en het moederbedrijf kampen al jaren met financiële problemen en leden de afgelopen jaren flinke verliezen.

Voor Paul Moers is de top van MRG ‘pleisters aan het plakken’. ,,Ze zijn niet bezig met die nieuwe toekomst. Kijk naar een keten als Hema, die heeft rigoureus doorgepakt en die aanpak mis ik bij Blokker. Het is een stuurloos schip geworden. Misschien moeten we ons gaan realiseren dat winkelformules een eindigheid hebben. V&D is er ook niet meer.”

Afgelopen mei bereikte Blokker, dat bestaat uit circa vierhonderd winkels, een akkoord over een herfinanciering voor drie jaar van 35 miljoen euro met de Amerikaanse geldverstrekker Gordon Brothers, waardoor de toekomst van de keten was veiliggesteld. De vorige financier Hilco Capital weigerde overigens meer geld aan het bedrijf te lenen.

Maar ondanks verbeterplannen van Mirage lopen de resultaten dit jaar tot nu toe flink achter op de begroting. Als de resultaten van Blokker later dit jaar ook tegen blijken te vallen, kan de keten nieuwe financiële problemen tegemoet zien, voorziet KPMG. Het accountantsbureau stelt voor dat Mirage in dat geval bezittingen verkoopt of kredietovereenkomsten verlengt of herfinanciert die volgend jaar aflopen om de problemen af te wenden.

Bedrijfsresultaat Blokker is negatief

In het jaarverslag schrijft KPMG dat Mirage in zijn gebroken boekjaar, dat van begin februari 2023 tot en met eind januari 2024 liep, 20,7 miljoen euro verlies maakte. Een jaar eerder stond Mirage onderaan de streep 86,1 miljoen euro in het rood. Het FD meldt dat Blokker over 2023 een operationeel bedrijfsresultaat (ebitda) boekte van 2 miljoen euro negatief, op een netto-omzet van 345 miljoen euro. MRG heeft in Nederland naast Blokker de ketens Intertoys en Miniso en was de eigenaar van BCC, dat vorig jaar failliet ging.

Moers neemt het als het gaat om de financiële aspecten op voor Blokker: ,,Uit de gisteren gepubliceerde CBS-cijfers over de Nederlandse economie blijkt dat de consumentenbestedingen zijn gedaald. Tel daarbij de inflatie op en een winkelketen als Blokker heeft het moeilijk.”

Ceo Mirage positief over toekomst Blokker

De topman van Mirage, Ynse Stapert, is in het jaarverslag positief over de toekomst van Blokker. Hij stelt dat de keten afgelopen jaar hogere marges behaalde dankzij de groei van het eigen merk. Consumenten blijven ‘gecharmeerd’ van de winkelketen, beweert hij. Over de financiering van Gordon Brothers schrijft hij ervan ‘overtuigd’ te zijn dat dit ‘stabiliteit en een platform zal bieden om de topprestaties te verbeteren en onze bedrijfsplannen met succes uit te voeren’.

Tegen RetailTrends zegt Stapert: ,,De Blokker-directie werkt hard aan een groot aantal initiatieven voor verbetering van de resultaten. Een deel daarvan zal in het najaar en begin volgend jaar zichtbaar worden voor onze klanten. De financiële resultaten vielen in het begin van dit boekjaar tegen door maatregelen die Blokker toen moest nemen doordat onze financier onverwacht de financiering heeft stopgezet.”

Vorig jaar wilde Mirage onder leiding van de toenmalige topman Michiel Witteveen Intertoys verkopen en daarna Blokker en BCC. De verkoop van de speelgoedwinkelketen ging uiteindelijk niet door. In februari meldde Stapert, die toen net de leiding had overgenomen, dat de verkoop op het laatste moment was afgeketst. Het bedrijf besloot toen de speelgoedketen een jaar uit de verkoop te halen.

‘Vonroc levert rechtstreeks aan de consument’

Retailexpert Olaf Zwijnenburg kijkt op nog een andere manier naar de ontwikkelingen rond Blokker. Vanuit de Rabobank volgt hij de ontwikkelingen in de winkelstraat nauwgezet. ,,De prijs- waardeperceptie bij de consument is drastisch aan het veranderen. Blokker zei recent dat hun staafmixer iets duurder is dan die van Action vanwege de betere kwaliteit, maar met die argumentatie gaan ze het niet redden. Ik ben daar verbaasd over.” 

Hij gebruikt als voorbeeld het Nederlandse Vonroc, producent van onder andere elektrisch gereedschap. ,,Dit bedrijf levert als direct-2-consumer-bedrijf (D2C) rechtstreeks aan de consument. Daarbij worden in de keten van fabriek naar consument schakels, die geld kosten, overgeslagen, en kan dit bedrijf daardoor een accuboor aanbieden voor een veel lagere prijs dan voorheen, terwijl die identiek bij de traditionele concurrent ligt voor het dubbele. Is de kwaliteit daarvan dan slecht of slechter? Zo’n Vonroc, maar ook de Chinese platformen die direct leveren aan de consument zorgen ervoor dat de waardeperceptie van spullen is en gaat veranderen. Het zal nog voor veel meer druk op de marges gaan zorgen bij de traditionele winkelketens.”

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren