Tekst: Pieter van Erven Dorens. 22-10-24. De Telegraaf
Voordelen van leasen overtuigt ouderen nog niet: ’Pluspunten voor portemonnee en milieu beter uitleggen’
Een derde van de Nederlanders huurt voor langere termijn een fiets, auto, elektronica of bijvoorbeeld meubels. Onder jongeren is dit leasen vrij gebruikelijk. Ouderen hebben spullen liever zelf in eigendom. Bedrijven moeten ze beter voorlichten over de voordelen voor portemonnee en milieu, zegt retailexpert Olaf Zwijnenburg van de Rabobank
De grootste liefhebbers van leasen zijn 18- tot 35-jarigen, blijkt uit een onderzoek onder duizend Nederlanders. Vooral bij hogere inkomens (meer dan €50.000 per jaar) is leasen populair. In deze groep least 40% van de mensen.
De groep 50-plussers is minder enthousiast. Zij voeren volgens het onderzoek van MSI Consultants als belangrijkste argument aan dat ze de volledige controle willen hebben over hoe en wanneer ze het product gebruiken. De helft van de ouderen denkt ook dat kopen op langere termijn goedkoper is dan huren.
Bij degenen die wel leasen, wordt de auto het meest genoemd (31%). Daarna komt de fiets (23%) en eenzelfde percentage noemt elektronica zoals smartphones en laptops. Als belangrijke reden om te leasen noemt men: geen directe hoge kosten bij aanschaf en het gegeven dat kosten van onderhoud en reparatie bij de verhuurder liggen.
Trend
Volgens retailexpert Olaf Zwijnenburg van de Rabobank is een trend dat de beschikbaarheid van producten belangrijker is dan eigendom. „Leasen is niet alleen handig voor consumenten met weinig spaarmiddelen, maar ook bij producten met een hoge aanschafwaarde of wanneer nog niet zeker is of je een product langdurig gebruikt.”
Zwijnenburg ziet voor leasen ook een toekomst in de kledingsector vanwege het toenemende belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid: „Er is veel discussie over grondstoffen, retouren en de energie die nodig is om een kledingstuk te produceren en bij een klant te krijgen. Huren – en daarmee het verlengen van de levensduur– is hier een oplossing voor.”
De retaildeskundige ziet ook wel mogelijkheden om ouderen meer richting leasen te duwen. „Mijn advies aan aanbieders van deze diensten zou zijn om duidelijk de voordelen van huren, zoals kostenbesparing, minder onderhoud, geen opslagproblemen, flexibiliteit en gemak, te benadrukken. En tegelijkertijd 50-plussers blijven aanspreken en bewuster maken van hun ecologische voetafdruk en uitleggen dat huren bijdraagt aan duurzaamheid en minder verspilling.”