Tekst: Twinkle redactie. 22-02-2024. Twinkle
‘Wie gaat Blokker nu kopen?’. Pessimisme over verkoopkansen 'iconische keten'
Een verkoop of nieuwe investering: dat is volgens eigenaar Mirage Retail Group nodig om de noodlijdende keten Blokker er bovenop te helpen. Is er nog hoop voor de keten of sluit Blokker aan bij V&D en Kijkshop?
Uit de markt klinkt vooral pessimisme. ‘Het is een onwijs ongelukkige tijd voor verkoop’, stelt Sector Banker Trade & Retail Dirk Mulder van ING in een reactie aan deze uitgave. ‘De vooruitzichten zijn niet best. Vorig jaar was een slecht jaar voor de retail met veel onzekerheden in de aanvoerketen en de onrust rondom oorlogen. Nu is dat wel iets aangetrokken, is er minder werkeloosheid en zijn consumenten iets positiever, maar zijn investeerders nog niet zo happig. Ik vraag mij af wie dit nu gaat kopen.’
Het overnametraject is voor de keten geen onbekend terrein. In 2019 nam Michiel Witteveen Blokker over van de familie Blokker. Vijf jaar later wordt er dus weer een nieuwe eigenaar voor het bedrijf gezocht. Maar waar Witteveen en ceo Jeanine Holscher (per 1 januari 2024 vertrokken, red.) volgens Mulder nog een knappe prestatie wisten neer te zetten, is hij pessimistischer over de huidige kansen van de winkelketen. ‘Je hebt Action, Hema, verschillende e-commercepartijen die het spelletje beter spelen. Ze gaven eerder aan meer in te willen zetten op een platform en andere verkopers toe te laten. Maar dat doen bol en Amazon ook al. Die slag hebben ze jaren geleden al verloren. Zowel online als offline zijn ze ingehaald.’
Maar waar liggen nog wel kansen voor Blokker? Mulder ziet het somber in: ‘Een investeerder moet de upside zien en kan op korte termijn er misschien voor zorgen dat het resultaat van Blokker verbetert, bijvoorbeeld door te snijden in het aantal winkels. Dan heb je initieel minder omzet maar kun je sterker terugkomen. Maar op de lange termijn kun je jezelf afvragen welke rol Blokker speelt in de winkelstraat. Het heeft een bekende naam, maar ook dit neemt steeds verder af, vooral onder jongeren. Blokker moet weer een destination worden, een reden om juist voor die winkel naar de winkelstraat te gaan. Anders vrees ik dat ze inderdaad V&D en Kijkshop achterna gaan. Maar ik hoop dat ik het mis heb.’
'Einde van iconisch tijdperk nadert'
Reactie Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail & groothandel bij Rabobank: ‘Het einde van een iconisch tijdperk in de Nederlandse retail nadert. Een verkoop van de Blokker-keten zou het sluitstuk zijn van de implosie van een echt winkelimperium. In de gloriejaren domineerde het Blokker familiebedrijf de Nederlandse winkelstraten met de formules Intertoys, MaxiToys, Toys XL, Bart Smit, Leen Bakker, Big Bazar, Marskramer, Casa, Prima, Novy, Cook&Co, Xenos en uiteraard Blokker. Bij het overlijden van Jaap Blokker in 2011 bestond Blokker Holding uit 14 ketens met bijna 25.000 medewerkers, bijna 3.000 winkels en een omzet van 2,7 miljard euro. Ondanks de enorme bruidsschat vanuit de familie Blokker en de overwaarde bij de aankoop van BCC wist Michiel Witteveen er helaas geen succes van te maken. Tragisch, vooral voor alle werknemers. In 2002 zei Jaap Blokker in een zeldzaam interview in NRC: 'Wij hebben dit bedrijf zelf opgebouwd. Het gaat om de ménsen die er werken, hoor.' En juist voor die mensen is de huidige onzekerheid vanuit de ongetwijfeld zeer moeizame zoektocht naar vers kapitaal heel erg vervelend.’
Dit interview verscheen eerder op Twinkle.