Interview: Winkelketens breiden webshop uit met marktplaats

Auteur Olaf Zwijnenburg

nov 6, 2023

Tekst: Henrico Pit. De Telegraaf. 06-11-2023.

Steeds meer retailers breiden hun webshop uit met een marktplaats. Leveranciers verkopen daar rechtstreeks producten aan klanten. Na onder meer Blokker, Decathlon, Praxis en Obelink is nu ook Kruidvat ermee begonnen.

In het kort:

  • Steeds meer webshops worden uitgebreid met een marktplaats.
  • Kruidvat is er in navolging van onder meer Blokker, Decathlon en Obelink ook mee begonnen.
  • Leveranciers zorgen op de marktplaats voor extra aanbod en ze regelen de verzending en de klantenservice.

Hoe groot Kruidvat ook is, ook de drogisterijketen heeft zijn beperkingen. Er zit een limiet aan het aantal artikelen dat de retailer in zijn bijna duizend winkels in Nederland en in het distributiecentrum kwijt kan. „Door het opzetten van een marktplaats kunnen we meer producten verkopen”, zegt Roland van den Berg, online business director bij moederbedrijf A.S. Watson Benelux.

Dankzij de vorige week gelanceerde marktplaats heeft Kruidvat in één klap geen 750 maar 3000 babyproducten in het assortiment. De keten richtte zich in deze categorie tot dusver vooral op luiers, luierdoekjes en babyverzorgingsproducten. Via de marktplaats komen daar onder meer autostoeltjes, babyfoons, reiswiegjes en buggy’s bij. In eerste instantie gaat het om vijf tot tien leveranciers. Kruidvat kijkt daarbij kritisch naar het aanbod. „We willen niet dat vijf aanbieders dezelfde commode online zetten en vervolgens op prijs of leveringsvoorwaarden gaan concurreren. Dat is niet in het belang van onze klanten. We willen klanten helpen bij het maken van een keuze.”

Verstandig, vindt sectormanager retail & groothandel Olaf Zwijnenburg van de Rabobank. „Wat Kruidvat goed doet is het specifiek kiezen voor een gecureerd aanbod rondom een categorie waar ze heel sterk in zijn. En daarbij letten ze er heel goed op dat het aanbod niet concurreert met het huidige, eigen aanbod.” 

De leveranciers nemen de verzending en de klantenservice op zich. De betaling loopt via Kruidvat, dat een commissie krijgt per verkocht product. „De verkopers profiteren van onze sterke marktpositie en het bereik van onze bijna drie miljoen online bezoekers per week.” Nog dit jaar hoopt Kruidvat meer categorieën aan de marktplaats toe te voegen.

Blokker heeft al sinds 2016 een marktplaats. Inmiddels heeft de huishoudketen 350 partners op het platform Connect aangesloten, die samen goed zijn voor maar liefst 635.000 van de 650.000 artikelen. Het gaat vooral om producten die traditiegetrouw bij Blokker horen, bijvoorbeeld op het gebied van tafelen en schoonmaken. Maar ook andersoortige producten, zoals witgoed en tv’s. „Deze verkopen we niet in de winkel, omdat de ruimte daar beperkt is”, zegt een woordvoerster. Toch blijkt er vraag naar. „Maar te weinig om dit zelf in het assortiment op te nemen.” Blokker zegt dat zowel de eigen online-omzet als die van Connect jaarlijks groeit.

Obelink

Kampeerspecialist Obelink in Winterswijk begon eind 2021 met een marktplaats. Directeur Berry Velthuis: „Wij hebben een heel breed assortiment, van een camper tot een haring en alles wat er tussen zit dat met kamperen te maken heeft. Maar zelfs met een winkel van 72.500 m2 loop je op een gegeven moment tegen een muur aan.” Dat gold ook voor de eigen webshop. Ook daar was het een kwestie  van keuzes maken; het is niet handig om producten op voorraad te hebben die niet zo vaak worden verkocht. Inmiddels heeft Obelink ruim tweehonderd partners die meer dan 20.000 producten aanbieden, een tiende van het totale assortiment. De kampeerspecialist eist van leveranciers dat ze minimaal 97% van de orders accepteren; ze moeten voldoende voorraad hebben. Bestellingen moeten  binnen 48 uur worden verzonden en de klantenservice moet snel reageren op klachten en vragen: op werkdagen in 90% van de gevallen binnen 24 uur.

Velthuis spreekt van een win-winsituatie. Obelink wordt zo nog meer een winkel waar alles te krijgen is, leveranciers profiteren van de expertise en de naamsbekendheid van de kampeerspecialist. En ook de klant is spekkoper, zegt de directeur. „Op één platform kun je zo je zaken doen.”

Dit interview verscheen eerder in De Telegraaf.

Gepubliceerd op 06-11-2023.

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren