Vanaf de intocht van Sinterklaas start voor jou als retailer de belangrijkste periode van het jaar. Voor jou als retailer een uitgelezen kans om je omzet een boost te geven. Maar hoe doe je dat in deze onzekere tijd? Van corona zijn we helaas nog niet af. En er zijn nog talloze andere uitdagingen, zoals een tekort aan voorraden.
In de periode tot eind december wordt maximale spreiding belangrijker dan ooit. Speel slim in op de situatie met deze tips.
Feestdagen in 2021
Black Friday: vrijdag 26 november
Cyber Monday: maandag 29 november
Sinterklaas: zondag 5 december
Kerstmis: zaterdag 25 en zondag 26 december
Oud en nieuw: vrijdag 31 december
Nieuwjaarsdag: zaterdag 1 januari
Tip 1: 1,5 meter in je winkel? Spreid je klanten slim
De herinvoering van de 1,5 meterregel kan flinke gevolgen hebben voor jouw omzet. Het betekent namelijk dat de verwerkingscapaciteit van je winkel onder grote druk staat. Omgerekend kun je slechts één klant per tien vierkante meter kwijt. Tegelijkertijd is het rond de feestdagen juist extra druk in je winkel. Alle reden dus om te zorgen voor maximale spreiding.
Wat nu?
Het liefste wil je lange rijen voor je winkel voorkomen. Dat is niet echt klantvriendelijk. Bovendien loop je kans dat je klanten afhaken en elders kopen, bijvoorbeeld online. Maar wat kun je wel doen? Het antwoord: slim spreiden. Plan acties in het begin van de week en niet in het weekend. Verspreid eventuele Black Friday-acties over meerdere dagen. En roep je vaste klanten actief op niet tegelijk te komen, maar op tijden dat het normaliter juist rustiger is in je winkel. Bijvoorbeeld in de ochtenden. De avonden zijn zeer geschikt voor personal shopping afspraken. Zorg er in ieder geval voor dat je je openingstijden maximaal stretcht en werk met tijdsloten, waarvoor klanten zich kunnen aanmelden. Zo krijg je voornamelijk klanten in je winkel die heel bewust iets willen kopen. En verhoog je de conversie en daarmee je omzet.
Bij de Bijenkorf viel dit bij klanten zo in goede aarde, dat het warenhuis besloot ook na het opheffen van de coronamaatregelen vast te houden aan winkelen op afspraak. Gebruik ook social media en de telefoon om klanten bestellingen te laten doen die je in de avonden langsbrengt.
Wees voorbereid op extra coronamaatregelen
Winkelsluitingen, invoering van de 1,5 metermaatregel, mondkapjes, de CoronaCheck-app… Er staan wellicht nieuwe maatregelen te wachten. Het belangrijkste is dat jij als retailer je er niet door laat verrassen.
Denk alvast na welke maatregelen er zouden kunnen volgen en hoe jij die oplost. Zoals deurbeleid voor dosering van klanten, posters met coronaregels en regels & adviezen voor in je winkel, vloerstickers, hygiëne(middelen) voor medewerkers en klanten en beschermende middelen (kuchschermen, mondmaskers) voor je medewerkers.
Ruimte tekort? Maak een popup-store!
Normaal gesproken is Margaret Wines in Utrecht een knusse wijnwinkel. Maar door de coronamaatregelen pasten er eind 2020 nog amper twee klanten in de ruimte. Eigenaar Hans Janssen opende daarom tijdelijk een popup-store van 200m2 in een leegstaand pand naast zijn winkel: Margaret Wines #nextdoor.
Tip 2: Verstevig je relatie met vaste klanten
Het is veel makkelijker om omzet te halen uit bestaande klanten dan nieuwe klanten te werven. Zorg er dus voor dat je weet wie je vaste klanten zijn en of je ze (online) mag benaderen. Bijvoorbeeld met aanbiedingen en nieuwtjes. Zo’n databestand opbouwen is voor elke retailer essentieel. Zorg dat je klanten bijvoorbeeld hun e-mailadres achterlaten.
Gebruik je Rabo SmartPin? Dan heb je het e-mailadres nodig van je klant om de bon naartoe te sturen. Vraag de klant of deze ook voor hem of haar aantrekkelijke acties op dat e-mailadres willen krijgen. Die toestemming van je klant heb je nodig om te voldoen aan de privacywetgeving AVG.
Tip 3: Zorg voor een digitale strategie
De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat het alleen hebben van een fysiek verkooppunt met klanten een kwetsbaar model is. Een omnichannel model (fysieke en online verkooppunten) is nodig om te voldoen aan klantverwachtingen en om in te spelen op veranderende omstandigheden. Zo kiezen consumenten zelf wanneer en hoe ze iets aankopen, ’s avonds vanaf de bank of tijdens openingstijden in jouw winkel. Door daarop in te spelen, verdien je meer.
Digitalisering is dus noodzakelijk voor jou als retailer.
Vier fases
Met een digitale strategie bedoelen we niet dat iedereen een webshop moet hebben. Wel dat je kiest uit één van onderstaande vier fases, waarbij je kijkt naar wat het beste past bij jouw bedrijf. Deze fases zijn:
- je klanten online informeren wie je bent en wat je doet en waarom;
- interactie en opbouwen van structurele communicatie met klanten en het aanjagen van traffic naar de fysieke omgeving;
- verkopen en werken aan het creëren van klantloyaliteit door het bouwen van een ‘local social community’;
- het verbinden van partners binnen de waardeketen en samenwerken met online platforms zoals bol.com, Zalando en Amazon.
De digitalisering van mkb-retailbedrijven in cijfers
- 13% van de winkels heeft nog geen website.
- ‘Mobiel’ (smartphone, tablet) wordt voor consumenten steeds belangrijker voor oriëntatie, vergelijking, keuze en kopen en klanten wisselen de hele dag van soort apparaat. Toch blijkt 61% van de sites van retailers niet geschikt te zijn voor verschillende schermen.
- De content van maar liefst 59% van de beoordeelde sites van retailers is niet eens up-to-date. Veel ondernemers hebben dus websites die ouderwets, slecht onderhouden en onvolledig zijn, terwijl het cruciaal is dat je met relevante, up-to-date informatie zichtbaar bent.
- Het is belangrijk dat het concept van de winkel op de website duidelijk is. Toch voldoet 72% van de sites niet aan de verwachtingen van klanten.
Bron: onderzoek van studenten van de TMO Fashion Business School naar digitalisering van bedrijven in de retailsector (2020).
Start je website of webshop in luttele minuten
Een website is voor veel retailers een goede eerste stap op weg naar een complete webshop. Via Rabobank-partner Pagewize kun je zelf binnen enkele minuten een goede website bouwen én beheren. Ook zonder kennis van codering.
Lees hoe je snel startGeen tijd om te treuzelen
Olaf Zwijnenburg, Sectormanager Retail & Groothandel bij Rabobank: ‘Digitalisering is voor retailers van levensbelang. Maar dit gaat niet vanzelf. Het vraagt uiteraard om hardware en software maar vooral om betrokkenheid en inzet. Ondernemers moeten kennis opbouwen: wat zijn relevante digitale ontwikkelingen, wat past wel en niet bij mijn business, hoe kan ik een keuze maken uit alle aanbieders op de markt?
Voor de kleinere spelers in de markt is dit lastiger dan voor de groteren. Tegelijkertijd is er geen tijd om hier te lang over te treuzelen. Sinds 2020 is er een groeispurt van het aantal webwinkels in Nederland. Nieuwe ondernemers spelen in op de trend van digitalisering die door corona is versneld. Daarmee wordt de concurrentie voor kleinere retailers die onvoldoende digitaliseren alleen maar groter.’
Tip 4: Wees lokaal goed vind- en zichtbaar
‘Schoenenwinkel Veenendaal’. Wist je dat de helft van het aantal zoekopdrachten op Google lokaal gericht is? Oftewel van consumenten die binnen een straal van acht kilometer van hun woning een aankoop willen doen. Bijna een derde van de lokale zoekopdrachten leidt daadwerkelijk tot een aankoop. En negen op de tien consumenten kiest een winkel van de eerste pagina op Google (bron: SEO expert). Je kunt dus omzet halen door je lokale vindbaarheid op Google te vergroten.
Via Google Mijn bedrijf kun je jouw bedrijfsgegevens optimaliseren. Doe het vandaag nog!
Optimaliseer je bedrijfsgegevens via Google Mijn bedrijfTip 5: Producten niet leverbaar of op voorraad? Wees creatief!
Diverse producten zijn dit jaar moeilijk leverbaar (zie kader). Bijna alle sectoren hebben er last van. Het is natuurlijk vervelend als je klant in jouw (web)winkel niet kan vinden wat ‘ie zoekt. Verzin daarom creatieve oplossingen! Maak bijvoorbeeld gepersonaliseerde tegoedbonnen voor een product. Leuk om te geven en te krijgen! Laat zo’n waardebon er extra mooi of bijzonder uitzien. Of breid tijdelijk uit met producten die op één of andere manier aansluiten bij je assortiment. Denk aan de verkoop van leuke woonaccessoires als je een modewinkel hebt.
Belangrijk is dat je de mogelijkheden om omzet te halen zo veel mogelijk benut en klanten niet met lege handen naar huis laat gaan.
Hoe zit het met tekorten van voorraden?
In een deel van China mogen fabrieken van de overheid op woensdagen geen energie meer gebruiken. Hierdoor ontstaat een tekort aan uiteenlopende producten. Deze Chinese overheidsmaatregel komt bovenop de al kwetsbare supply chain door de containerproblemen (beschikbaarheid én hoge prijs). Ook worden er richting China meer vooruitbetalingen gevraagd, wat druk geeft op de cashflow.
Volgens TSMC, de grootste chipfabrikant ter wereld, zullen de prijzen voor computerchips tot 20% stijgen. Duurdere chiptechnologie drijft de productiekosten op. Door corona nam de wereldwijde vraag naar chips explosief toe. Ook de grondstoffen voor de productie van chips, waaronder plastics, zijn moeilijker te krijgen.
Kortom, als je voldoende spullen hebt en de gestegen inkoopprijs kunt doorberekenen is dat goed voor de omzet. Maar als je de voorraad niet hebt, kan het behoorlijk omzet kosten.
(Bron: Rabobank Sectormanagement)
Tip 6: Zorg dat je voorbereid bent op het gebied van betalen
Of je nou een winkel of een webshop hebt. Of je producten aan huis bezorgt of op locatie staat met een foodtruck. Net bent gestart of al meerdere vestigingen hebt. Voor alle retailers is er een geschikt betaalproduct, waarmee je jouw klanten laat afrekenen zoals zij dat willen. Prettig voor je klant én voor jezelf, want zo loop je geen omzet mis.
Ken je Rabo Smart Pay al?
Als ondernemer wil je één partij waarbij je alles op het gebied van betalen in een handomdraai kunt regelen. Rabo Smart Pay biedt je alle betaalvormen om klanten eenvoudig te laten afrekenen. Via pin, met creditcard, via een QR-code of een betaalverzoek. En in je webshop kan de klant zelf kiezen tussen iDEAL, creditcard of PayPal. Verwacht je drukte in je winkel? Uitbreiden van het aantal pinapparaten is makkelijk en via het bijbehorende dashboard heb je continu inzicht en overzicht in je omzet.
Meer over Rabo Smart PayDit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Olaf Zwijnenburg en verscheen eerder op Rabobank.