Steeds meer klanten kopen ook digitaal via bijvoorbeeld webshops. Online verkoop kan voor jou dus ook interessant zijn.
Online omzet draaien? Dit moet je weten
De coronacrisis heeft het belang van online nog duidelijker gemaakt. Moet je nog beginnen met een webshop bouwen? Dan ben je voor de korte termijn te laat. Wat kun je nu wél doen? Advies van Olaf Zwijnenburg, sectorspecialist Retail en Groothandel bij Rabobank.
Stap 1: Een goede website
Het klinkt als een open deur, maar dat is het bepaald niet. Lang niet iedere ondernemer heeft een goede website. En dat terwijl dit je digitale visitekaartje is. Een complete webshop bouwen in een mum van tijd gaat niet, maar een website in elkaar zetten kan – als je het zou willen – in een dag.
Stap 2: Mobiel eerst
Ruim tachtig procent van de Nederlandse websites is ongeschikt voor mobiele apparaten. Zorg dat je daar niet bij hoort. ‘Mobile first’ is het credo. Want tegenwoordig start bijna elke klantreis op de mobiel. Hiermee ben je bovendien veel beter vindbaar via zoekmachines als Google.
Stap 3: Werk online samen
Je bent ongetwijfeld niet de enige lokale ondernemer die z'n producten aan de man wil brengen. Werk daarom samen, bijvoorbeeld per dorp of winkelgebied. Daar is geen ingewikkeld en allesomvattend platform voor nodig. Wel de wens en inzet om echt samen te werken en marketingbudget vrij te maken om consumenten te bereiken en uit te nodigen vooral lokaal te kopen. Bijvoorbeeld via sociale media. Zo bereik je meer mensen. Meer dan ooit zijn mensen bereid om lokale ondernemers te steunen. Maak daar dus gezamenlijk gebruik van.
Start je website in luttele minuten
Een website is voor veel ondernemers een goede eerste stap als alternatief voor een complete webshop. Via Rabobank-partner Pagewize kun je zelf een binnen enkele minuten een goede website bouwen én beheren. Ook zonder kennis van codering.
Lees meerVerhoog de traffic naar je webshop via deze 12 tips
Je hebt al een webshop, maar wil nóg beter zichtbaar zijn in deze periode. Dat kan door deze 12 tips te volgen.
Lees meerLaat je klanten kijken én kopen via betere customer experience
Als je klanten naar je webwinkel hebt geleid, wil je natuurlijk ook dat ze bij jou iets kopen en afrekenen. Deze tips helpen je bij een naadloze klantreis waarin zo weinig mogelijk mensen afhaken.
Lees meerWebshop starten? Let op deze 5 aandachtspunten
Het aantal webshops in Nederland is de laatste tien jaar verdriedubbeld. Wil je voor 2021 een graantje meepikken van de online verkoop? Lees dan deze vijf tips voor een succesvolle webshop.
Lees meerZorg dat de betaling goed geregeld is
Zorg dat klanten ook online kunnen betalen zoals zij dat willen: met creditcard, iDEAL of AfterPay. Rabo OnlineKassa kan je hierbij helpen. Bovendien staat je omzet dan de volgende dag al op je rekening.
Bekijk Rabo OnlineKassaDit past bij de perfecte klantbediening
De Kaaswinkel in Boxmeer verkoopt kaas, noten en geschenkverpakkingen. Tien jaar geleden kwam daar www.dekaaswinkel.nl bij. ‘We hebben een kleine winkel, waar vanwege corona slechts drie klanten tegelijk in kunnen. Maar in de twee dagen voor Kerst krijgen we vaak wel zo’n 450 mensen over de vloer. Met de allerbeste wil van de wereld gaat dat niet lukken. Dus laten we mensen van tevoren online bestellen. En het betalen na de bezorging doen we via Rabo Betaalverzoek.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Olaf Zwijnenburg en verscheen eerder op Rabobank.