Coronacrisis: hoe blijf je omzet maken?
Het coronavirus treft de non-food detailhandel ongekend fors met een enorme vraaguitval, gigantische omzetdalingen en een ernstige liquiditeitscrisis. De sluiting van winkels betekent direct nul inkomsten terwijl de vaste kosten wel doorlopen. Het lukt de online winkels helaas niet om deze forse fysieke omzetdaling op te vangen. Uitstel van aankoop blijkt namelijk vaak afstel: de consument heeft momenteel andere prioriteiten. Zonder extra hulp vanuit o.a. de overheid gaan veel winkels failliet.
Hoe blijf je toch omzet maken?
- Elke klantreis begint mobiel. De minimale eerste stap is een goede website die volledig responsive is en zo goed werkt op laptops, tablets en mobiele telefoons.
- Het simpel plaatsen van foto’s van producten of diensten met een prijs is een goede eerste stap als simpele vorm van een webshop.
- Lokale acties en bezorgingservices die niet alleen door individuele retailers, maar juist gezamenlijk als stad of dorp worden opgezet om de lokale gemeenschap en samenwerking te versterken.
- Alles op alles zetten om zoveel mogelijk omzet (cash) te verdienen via bijvoorbeeld aanbiedingen, dagdeals, betaal en krijg later -vouchers, personal shopping afspraken en verantwoord open blijven met strenge focus op de hygiëne-maatregels en RIVM richtlijnen.
Lees ook onze recente Retail Update die volledig in het teken van de coronacrisis staat.