Tekst: Jolanda van den Tol-Visser, Senior communicatieadviseur, Rabobank
Ans Verhoef staat sinds de zomer aan kop bij Sectormanagement. Binnen de nieuwe Retail NL inrichting blijft Sectormanagement onverminderd belangrijk voor het onderscheidend vermogen van Rabobank voor zakelijke klanten. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Wat is de rol van Sectormanagement?
‘Sectormanagers blinken uit in het samenbrengen van kennis, expertise en innovatie met vernieuwende inzichten. En door zichtbaar te zijn voor klanten én nieuwe perspectieven uit te dragen (walk the talk) kunnen wij onze rol als tought leader vervullen. Ondernemen is vooruitkijken: met onze sectorkennis helpen wij klanten daarbij.’
Welke koers heb je voor ogen?
‘Sectormanagement speelt een cruciale rol in het begeleiden van transities en het formuleren van visies voor een toekomstbestendige, gezonde en inclusieve samenleving. Onze focus ligt op het sturen van een duurzame klant- en kredietportefeuille. Dit betekent dat we actief bijdragen aan de duurzaamheid binnen bedrijven en streven naar een toekomstbestendig verdienmodel voor onze klanten.’
Wat wil je behouden? Wat mag echt anders?
‘Natuurlijk willen we de betrokkenheid en de inhoudelijke gedrevenheid van onze medewerkers behouden; hun passie voor de sectoren is essentieel. Wat anders mag, is de manier waarop we informatie delen. We willen dit makkelijker en meer op maat maken voor onze klanten én accountmanagers. Geen uitgebreide rapporten, maar behapbare informatie die snel en eenvoudig te vinden is.’
Onze sectorvisies en sectorprognoses zijn een waardevol hulpmiddel voor goede gesprekken met klanten, net als de bijdrage die we kunnen leveren aan transacties
Wat kunnen medewerkers verwachten?
‘Sectormanagement ondersteunt medewerkers bij het voeren van klantgesprekken en het sluiten van deals. Onze sectorvisies en sectorprognoses zijn een waardevol hulpmiddel voor goede gesprekken met klanten, net als de bijdrage die we kunnen leveren aan transacties. Ik hoop echt dat collega’s het zien als cadeautje voor hun dagelijks werk. Wanneer je als adviseur vernieuwende inzichten kunt geven ben je van toegevoegde waarde voor ondernemers. Dit geldt zowel voor onze grootzakelijke klanten als voor het mkb.’
‘Ons streven is behapbare en toepasbare informatie delen, zoals op Rabohub Sectoren & Branches. Maar we doen meer. De ondersteuning die we bieden voor startup en scale-ups is uniek. Rabobank is de enige grootbank die dit doet.’
Hoe helpt Sectormanagement bij het sluiten van deals?
‘Om te beginnen helpen sectorvisies bij het geven van richting in acquisitie kansen. In welke sectoren willen we groeien en waar ligt potentie? En we helpen bij concrete financiële oplossingen.
Peter Smit speelt met zijn Startup en Scale-up team heel goed in op de behoeften van snelgroeiende innovatieve bedrijven, die vaak impactvol zijn. Met financiële oplossingen én het ontsluiten van een in- en extern netwerk helpt hij deze ondernemers bij het realiseren van hun groeiambities.’
‘Twan Geurts biedt met zijn team dealondersteuning voor projecten en duurzame investeringen in de energie-, grondstoffen- en voedseltransitie. Transacties financieren ze soms met groenkorting van Rabo Groenbank, maar ook met de Rabo Impactlening en Rabo Innovatielening.
Ook zijn er maatwerkproducten, bijvoorbeeld voor energy-as-a-service (van bezit naar gebruik) of de Rabo Project Hypotheek voor kleine projectfinancieringen die de energietransitie helpen zoals zon en batterijen.’
Hoe kunnen sectormanagers ondernemers anders te laten kijken naar issues?
‘Dichtbij de klant zijn is ons onderscheidend vermogen. Vanuit die klantrelatie en vanuit onze visie op sectoren kunnen we de klant meerdere invalshoeken laten zien. Onze visies op sectoren spelen daarin een cruciale rol, met daarin onze duurzame boodschap. Dat helpt klanten de toegevoegde waarde van Rabobank te ervaren.
Als bank willen we Nederland ondersteunen in het realiseren van brede welvaart en het realiseren van gemaakte afspraken zoals het klimaatakkoord van Parijs.‘
Wat betekent sturen op duurzame klant- en kredietportefeuille voor ondernemend Nederland?
‘Rabobank wil actief bijdragen aan de duurzaamheidsopgaves van nu; denk aan de energietransitie en de voedseltransitie. Dit is belangrijk voor de toekomst van Nederland en de wereld. Als bank hebben wij een rol te vervullen. Natuurlijk weten we het niet beter dan klanten, maar wat we wel kunnen is de goede vragen stellen. En ervoor zorgen dat onze producten klanten helpen bij het maken van duurzame keuzes. Dit is een hele hoopvolle taak. Als je de krant leest gaat het veel over alles wat mis is in de wereld, maar wij zien klanten die super mooie oplossingen ontwikkelen. Dat geeft veel perspectief.’
Tot slot: waar komt jouw liefde voor sectorkennis vandaan?
‘Mijn liefde voor sectorkennis komt door mijn passie voor de klant. Ik heb ervaren dat je door oprechte interesse en betrokkenheid bij de klant echt onderscheidend kunt zijn. De combinatie van hoofd en hart: dat voelt de klant.
Recent was ik samen met Olaf Zwijnenburg bij een retailklant in Kesteren. De toegevoegde waarde die hij vanuit de sectorkennis leverde, de vragen die hij stelde en de input die hij gaf, dat waardeerde de klant echt. Dat sprak die klant ook uit en zorgt voor de binding aan de bank.
Dit zie ik ook als onze rol als coöperatieve bank: samen bouwen aan de bedrijven en organisaties van de toekomst'.
Welke afdelingen heeft Sectormanagement?
- Duurzaam Financieren en Groenbank onder leiding van Twan Geurts
- Food en agri onder leiding van Marijke Everts (gedurende haar verlof door Marco van Beek)
- HID en zorg onder leiding van André Vermeulen
- Projectmanagement onder leiding van Marco van Beek
- Real Estate Finance onder leiding van Peter de Bruin
- Start en scale-up banking onder leiding van Peter Smit
De 7 sectorcommunity’s
Binnen de sectorcommunity’s draait het om het halen én brengen van sectorkennis. Door elkaar te ontmoeten, online en offline. Bijvoorbeeld tijdens een communitydag, op Viva Engage of in een webinar of workshop.