Rabobank over innovatie
Innovatie in retail: zo kun je vooruit volgens Rabobank
De retailsector staat geen moment stil. De laatste jaren gaat het steeds harder met nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. Daar moet je als ondernemer actief op inspelen door continu te blijven vernieuwen. Hoe je dat doet? In dit artikel van Rabobank vind je de belangrijkste retailtrends op een rij.
Fundamentele veranderingen in de retail
De sector maakt al jarenlang grote veranderingen door. Denk aan:
- Demografische veranderingen Onder andere vergrijzing, verkleuring, groei van eenpersoonshuishoudens, verschuiving naar steden en de groei van belangrijke kopersgroepen van de toekomst.
- Technologische ontwikkelingen Zoals kunstmatige intelligentie, virtual reality, augmented reality, robots en smartphones.
- Nieuw klantgedrag Denk hierbij aan 24/7 winkelen via alle kanalen, online oriëntatie, meer keuze maar minder tijd, de moedigheid en toenemende machtspositie van de consument.
De waardeketen verandert
De traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) verandert naar een waardewiel. Dit is een flexibel netwerk waarin de klant centraal staat en op meerdere manieren door verschillende partijen bereikt kan worden. Partijen als merkeigenaren, producenten, online platforms, buitenlandse toetreders en nieuwe spelers van buiten de sector. Hierdoor neemt de concurrentie voor alle partijen steeds verder toe.
De 5 sectortrends voor de retailsector
Rondom de grote veranderingen (demografie, technologie, concurrentie) zien we een vijftal sectortrends. Met elke trend kun je als retailondernemer direct aan de slag. Bedenk welke kansen er zijn voor jouw bedrijf en hoe je die het beste kunt benutten:
- Vervagende grenzen binnen en buiten de sector Tegenwoordig is niets meer te gek. Veel grote retailbedrijven breiden hun dienstverlening en productassortiment uit. Zo bezorgt van der Valk maaltijden onder de naam ‘Valk Vers,’ verkoopt Primera mobiele telefoons en lanceerde LeasePlan onlangs het occasionplatform CarNext.com.
- Kanaalconflicten door onder andere directe verkoop Dankzij de Heineken NOW app kunnen consumenten in Amsterdam rechtstreeks bij de bierbrouwer ijskoud bier bestellen en laten bezorgen. Maar je ziet ook dat sterke merken als Nike en Adidas verkoop via eigen winkels en direct online aanbieden.
- Technologie ondersteunt de klantreis ‘Mobiel’ is het belangrijkste onderdeel van iedere online strategie. Een voorbeeld daarvan is Albert Heijn, dat experimenteert met bezorging bij consumenten met een slim deurslot, dat op afstand geopend kan worden. Maar ook HEMA zit niet stil: hier kun je online je verjaardagsfeestje samenstellen met alle producten die je nodig hebt. Zo optimaliseer je met technologie het gemak voor de klant.
- Samenwerking Samen kom je verder dan alleen, merken ook retailers. Zo werkt Intersport samen met Alibaba aan bezorging via het Tmall-platform en maken winkels gebruik van interactieve etalages. En bij IKEA werken ze aan verrassende producten door samen te werken met bekende designers en merken, zoals LEGO en Adidas.
- Uniek en onderscheidend zijn Hoe val je nog op tegenwoordig? Bijvoorbeeld door in het grootste winkelcentrum ter wereld in Dubai een winkel te openen met 3 verdiepingen met Rolex-horloges, inclusief een museum over het merk. Of zoals het kledingmerk Patagonia, dat zich volledig richt op duurzaamheid en zich verzet tegen de consumptiemaatschappij.
Technologie is ondersteunend voor de optimalisatie van de klantreis.
Aantal fysieke winkels daalt
Door de verschuiving naar online geven consumenten minder geld uit in fysieke winkels. Dat heeft gevolgen voor fysieke winkels en winkelgebieden die kleiner, compacter en relevanter moeten worden.
Uit onderzoek van Locatus blijkt dat de afgelopen 5 jaar 5,7% van het winkelaanbod verdwenen is. Daar staat tegenover dat horeca en ‘leisure’ in die periode zijn gegroeid. Retailvastgoed wordt zo op een andere manier ingezet.
Continue innovatie is cruciaal
Al deze veranderingen hebben gevolgen voor de sector. Als retailer moet je hierop inspelen met je strategie. Online is ‘here to stay’, maar offline kan zeker nog meerwaarde bieden. Vooral de combinatie van online en offline. Als je maar aan de wensen van de klant voldoet. Er is daarbij zeker nog plaats voor fysieke winkels waarvan het omzetaandeel dominant blijft. Waarde toevoegen, daar gaat het om.
Dit kun je als retailondernemer doen door in fysieke winkels:
- te investeren in het verhogen van de expertise van medewerkers
- de beleving te versterken
- online technieken toe te passen op gemak, personalisatie en inzicht te verkrijgen in klant- en transactiegedrag
Klaar om te innoveren?
Blijf actief inspelen op veranderingen door continu te innoveren. Dankzij een continue innovatiecyclus sluit je makkelijker aan op de steeds veranderende eisen die de markt stelt.
De belangrijkste onderdelen van je bedrijf zijn:
- de formule,
- de online strategie en
- De organisatie.
Digitalisering is nog ver beneden de maat, ‘mobile first’ is de norm.
Profiteer van deze 3 kansen voor jouw retailbedrijf:
- Wees online vindbaar en zichtbaar :Zorg dat je mobiele website nóg gebruiksvriendelijker wordt, zodat je online vindbaar en zichtbaar bent en up-sell en cross-sell kunt realiseren.
- Zet in op data: Gebruik data over de klant, zijn koopgedrag en smaakvoorkeuren, waardoor je nog beter kunt inspelen op zijn wensen.
- Zoek samenwerking: Onderzoek de mogelijkheden in de retailketen, werk samen met concurrenten of via online platforms.