Interview: Zalando koopt About You, maar waarom?

dec 12, 2024 Olaf Zwijnenburg

Als een donderslag bij heldere hemel kwam deze week de aankondiging dat Zalando About You overneemt. Otto Group verkoopt zijn online telg aan de Duitse online fashionreus, die hiermee nog machtiger wordt. Maar wat zit hierachter?

Interview: Shoppen moet leuk zijn, anders komt er niemand

dec 1, 2024 Olaf Zwijnenburg

Waarom zou je nog in je schaarse vrije tijd naar een fysieke winkel gaan? Van de bank komen hoeft immers niet meer, nu alles ook online te bestellen is. Beleving in winkels wordt steeds belangrijker, zeggen kenners.

Interview: Het geheim van de woonboulevard

dec 1, 2024 Olaf Zwijnenburg

Faillissementen en omzetdalingen domineren vaak het nieuws, maar hoe zit het met de bedrijven die al decennia succesvol zijn? Op de woonboulevards in Nederland lijken grote merken moeiteloos overeind te blijven in een dynamische retailmarkt. Wat doen deze bedrijven goed?

Interview: Beleving in fysieke winkels belangrijker

dec 1, 2024 Olaf Zwijnenburg

Waarom zou je nog in je schaarse vrije tijd naar een fysieke winkel gaan? Van de bank komen hoeft immers niet meer, nu alles ook online te bestellen is. Beleving in winkels wordt steeds belangrijker, zeggen kenners.

Interview: De duurzaamste vorm van consumeren, is niet consumeren

nov 30, 2024 Olaf Zwijnenburg

De duurzaamste vorm van consumeren, is niet consumeren. Hoe gaan winkeliers met duurzame ambities daarmee om?

Interview: Hoe duurzaam is fast furniture?

nov 30, 2024 Olaf Zwijnenburg

Hoe duurzaam is fast furniture? ‘Wij zijn realisten, mensen willen nieuwe spullen kopen’

Interview: Functiemenging winkelstraat beperkt leegstandscijfers

nov 26, 2024 Olaf Zwijnenburg

De aanhoudende faillissementen in de detailhanden hebben een beperkt effect op de leegstand van retailpanden, dankzij toenemende functiemenging. Drukker bezochte winkelstraten en een opkrabbelende economie bieden kansen voor een diversere winkelstraat.

Interview: Winkelrapport 2024 NVM Business: Winkelgebieden veranderen door andere invulling winkelvastgoed

nov 26, 2024 Olaf Zwijnenburg

Winkelrapport 2024: winkelgebieden veranderen door andere invulling winkelvastgoed

Interview: Weer een Nederlandse maker van e-bikes failliet: 'Slagveld in fietsensector'

nov 16, 2024 Olaf Zwijnenburg

Opnieuw is een Nederlands fietsmerk failliet verklaard. Het is nu de beurt aan e-bikemerk Huyser, dat in 2017 werd opgericht. Wat is er aan de hand op de markt voor elektrische fietsen, waar de bedrijven bij bosjes omvallen?

Interview: Hoe lootjestrekken.nl een internationale miljoenenonderneming werd

nov 16, 2024 Olaf Zwijnenburg

In november en december trekken naar schatting vier miljoen Nederlanders een lootje via lootjestrekken.nl. Maar wat weten we eigenlijk over het het miljoenenbedrijf hierachter en hoe zij hun geld verdienen?

Interview: Waarom het ene merk na het ander omvalt

nov 11, 2024 Olaf Zwijnenburg

Financiële problemen doen een aantal bekende namen als als Blokker, The Body Shop, Spar en Stella verdwijnen uit het straatbeeld. Maar er zijn ook genoeg ketens die het wel goed doen.

Interview: Blokker, keten in noodweer

nov 4, 2024 Olaf Zwijnenburg

Na dagenlange speculaties in de media vroeg winkelketen Blokker vandaag uitstel van betaling aan vanwege een te hoge schuldenlast. ,,Het einde van een iconisch tijdperk in de Nederlandse retail nadert”, zeggen retailexperts.

Interview: Het geheim van de discountformule

okt 29, 2024 Olaf Zwijnenburg

Interview: Waar de een na de andere grote naam verdwijnt van de gevels in de winkelstraat, lijken discountformules de wind juist mee te hebben. Waarom hebben oer-Hollandse merken als Action, Zeeman en Wibra wél succes?

Interview: De levenskracht van de winkelstraat

okt 22, 2024 Olaf Zwijnenburg

De dood van de Nederlandse winkelstraat wordt al jaren voorspeld. Maar geen van de horrorscenario’s komt uit. Wat maakt de winkelstraat zo veerkrachtig? Een wandeling door het centrum van Amersfoort.

Interview: 'Verloedering' van de winkelstraat

okt 22, 2024 Olaf Zwijnenburg

Waar vroeger een modezaak, schoenenketen of juwelier zat, vind je nu soms een kapper, nagelstudio, tattooshop, tandenbleekstudio, of een afhaaltent. Dat verandert het beeld van winkelstraten. Deskundigen spreken zelfs van 'verloedering'.

Interview: Voordelen van leasen overtuigt ouderen nog niet

okt 22, 2024 Olaf Zwijnenburg

Een derde van de Nederlanders huurt voor langere termijn een fiets, auto, elektronica of bijvoorbeeld meubels. Onder jongeren is dit leasen vrij gebruikelijk. Ouderen hebben spullen liever zelf in eigendom. Bedrijven moeten ze beter voorlichten over de voordelen voor portemonnee en milieu.

Interview: Spotgoedkope webwinkel Shein duikt op in de winkelstraat

okt 16, 2024 Olaf Zwijnenburg

Shein is de grootste onlinekledingwinkel ter wereld. Sinds kort verschijnen ook in winkelstraten outlets van het Chinese fastfashionmerk dat ‘veel te goedkope spullen van bedenkelijke kwaliteit’ verkoopt. Maar betwijfeld wordt of het echte Shein-winkels zijn.

Interview: Uniqlo springt in het gat dat Bijenkorf laat liggen: ‘Nederlanders houden van praktisch’

okt 13, 2024 Olaf Zwijnenburg

Deze week opende het vierde filiaal van Uniqlo in Nederland, in het stadshart van Rotterdam. Terwijl andere modeketens omvallen, is het Japanse merk aan een flinke opmars bezig. Wat is de strategie en hoe weten ze de behoefte van de Nederlandse consument te vervullen?

Interview: Vervuilende stoffen in de mode: kledingindustrie gebruikt steeds meer polyester

sep 19, 2024 Olaf Zwijnenburg

Grote modemerken gebruiken steeds meer vervuilende, synthetische stoffen in hun kleding. Beloftes om minder polyester te gebruiken – en zo vervuiling met microplastics te beperken – zijn weinig waard, blijkt uit onderzoek van een kleding-ngo.

Interview: Wie is er bang voor China?

sep 5, 2024 Olaf Zwijnenburg

In dit interview gaan we in op de Chinese platforms die Nederlandse (en andere Europese) retailers bedreigen. Twinkle schetst een behoorlijk genuanceerd beeld van de uitdagingen en kansen rondom het thema: Wie is er bang voor China?

Interview: Toekomst Blokker volgens expert onzeker

aug 15, 2024 Olaf Zwijnenburg

De toekomst van Blokker is ongewis. Winkelketen zit diep in de rode cijfers. Het is nogal wat als je eigen accountant waarschuwt voor de toekomst van een van je onderdelen.

Interview: Veel winkelgebieden blijven qua regie en aansturing behoorlijk achter

mei 2, 2024 Olaf Zwijnenburg

Interview met VG visie over de toekomst van de retailwereld en de gevolgen voor de vastgoedsector in zeven vragen.

Interview: Miljardenwinsten met spotgoedkope spullen: hoe Shein en Temu de e-commerce ontregelen

apr 8, 2024 Olaf Zwijnenburg

Interview met MT-Sprout over de miljardenwinsten met spotgoedkope spullen: hoe Shein en Temu de e-commerce ontregelen.

Interview: Bestaat Bol over 25 jaar nog?

mrt 28, 2024 Olaf Zwijnenburg

Interview over 25 jaar Bol.com in Nederland

Interview: Groei, groei, groei, werkt niet meer...

mrt 1, 2024 Olaf Zwijnenburg

Interview met NRC: In online verkoop was groeien lang het enige dat telde, en werd de klant eindeloos verwend. Nu verschuift de aandacht richting winst maken en zoeken webwinkels „een nieuwe balans”. Dat maakt het voor fysieke winkels weer makkelijker om te concurreren.

Interview: Blokker staat te koop, maar deskundigen zien het somber in

feb 22, 2024 Olaf Zwijnenburg

Blokker staat in de etalage. Het moederbedrijf Mirage Retail Group wil de winkelketen verkopen. De NOS vroeg retaildeskundigen naar de toekomst van de huishoudwinkels.

Interview: Wie gaat Blokker nu kopen?

feb 22, 2024 Olaf Zwijnenburg

‘Wie gaat Blokker nu kopen?’. Pessimisme over verkoopkansen 'iconische keten'

Interview: De ontwikkeling van online verkopen (draft NRC)

feb 19, 2024 Olaf Zwijnenburg

Basis voor interview met het NRC over de ontwikkelingen rondom e-commerce.

Interview: Technologie in 2024: de vooruitgang van AI

feb 16, 2024 Olaf Zwijnenburg

Ook in 2024 zal er rijkelijk geëxperimenteerd worden met kunstmatige intelligentie (AI) zoals machine learning en chatbots. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden op dit gebied en we zijn de ontwikkelingen nog lang niet zat. Deel drie in de minireeks met voorspellingen voor 2024: AI.

Interview: Familiebedrijf mag merk Levi’s niet meer verkopen

feb 13, 2024 Olaf Zwijnenburg

Grote merken verkopen steeds vaker direct aan consumenten. Via hun eigen webshop en eigen winkels. Kleine retailers zijn daarvan de dupe, zoals kledingwinkel Hoenson’s in Amsterdam.

Interview: Na Nike en Ikea vertrekt nu ook C&A van onlineplatforms

jan 28, 2024 Olaf Zwijnenburg

C&A-kleding verdwijnt van platforms Amazon, Wehkamp en Zalando. De marges op de verkopen zijn te laag en klanten stappen te weinig over naar de eigen kanalen van C&A. Meer grote merken, waaronder Nike en Ikea, zijn afgelopen jaren vertrokken van webplatforms.

Interview: Lege etalages, failliete ketens – toch overleeft de winkelstraat

jan 1, 2024 Olaf Zwijnenburg

Online shoppen zou het helemaal worden. Veel traditionele winkels en ketens gíngen ook over de kop. Maar modernisering en ‘beleving’ trekken nu weer publiek naar de fysieke winkel. „Uitgestorven? De binnenstad is springlevend.”

Interview: Hoe de webshop naar de winkelstraat trekt

dec 22, 2023 Olaf Zwijnenburg

Nu de consument de weg naar de stenen winkel weer terug weet te vinden, zoeken pure players een manier voor offline verkoop. Welke optie geniet hierbij de voorkeur: verkoop via een winkelschap, een shop-in-shop of een eigen brand store?

Interview: Met het bankroet van Perry Sport is het nog lang niet klaar met de malaise in de winkelstraat

dec 8, 2023 Olaf Zwijnenburg

Met het faillissement van de sportketens Perry Sport en Aktiesport lijkt winkelrampjaar 2023 compleet. En het is nog niet over, waarschuwen winkelvorsers in Het Parool.

Interview: Winkelketens breiden webshop uit met marktplaats

nov 6, 2023 Olaf Zwijnenburg

Webwinkels beginnen steeds vaker ook een marktplaats. In een interview met De Telefgraaf gaan we daar op in.

Interview: Lease in e-commerce: nieuwe servicekansen voor retailers?

sep 15, 2023 Olaf Zwijnenburg

In de strijd om de consument, experimenteren retailers veelvuldig met verschillende verkoopmodellen. Eén daarvan die aan een opmars bezig is, is het online verhuren of leasen van producten.

Interview: Weidewinkels. Dit is waarom sommige zelfstandige modezaken lopen als een tierelier, terwijl andere winkels op omvallen staan

sep 11, 2023 Olaf Zwijnenburg

De modewereld heeft het niet makkelijk. Na een coronacrisis kreeg ze hoge energiekosten en personeelstekorten voor de kiezen. De ene na de andere modeketen kampt dan ook met financiële problemen. Toch lijken sommige modezaken nergens last van te hebben. Wat is hun geheim?

Interview: Het rommelt in de winkelstraten

sep 9, 2023 Olaf Zwijnenburg

Het rommelt in de winkelstraten. In een interview met de Telegraaf gaan we in op recente problemen bij bekende winkelketens.

Interview: Gratis retouren op z’n retour

aug 14, 2023 Olaf Zwijnenburg

Interview Schoenvisie & Textilia: Het MKB zag de afgelopen decennia hoe gratis retourneren de norm werd voor consumenten. Daar lijkt verandering in te komen, en dat is tekenend voor een bredere verschuiving in de onlinefashionmarkt.

Interview: Staat retail een golf van faillissementen te wachten?

aug 4, 2023 Olaf Zwijnenburg

Na de recente faillissementen van een flinke reeks retailformules eerder dit jaar, krijgt de sectie Retail van Rabobank regelmatig de vraag: is er binnen retail een nog hogere golf van faillissementen te verwachten?

Interview: Click & collect: de ideale omnichannel bezorgmethode?

jun 30, 2023 Olaf Zwijnenburg

Online en offline retail worden vaak als tegenpolen bestempeld. Maar in de praktijk kan de één vaak niet meer zonder de ander. Almaar meer retailers, online en offline, zijn namelijk bezig met click & collect. Maar wat is daar nu de status quo van? We zochten het uit.

Interview: De revival van de barccode

feb 3, 2023 Olaf Zwijnenburg

De QR-code bestaat inmiddels al bijna dertig jaar. Na verschillende golven van populariteit gaat de code binnen enkele jaren mogelijk ook de retailwereld veranderen. GS1 pleit namelijk voor de vervanging van de reguliere barcode door QR-codes.

Interview: Een toekomstbestendige winkel in zes stappen. Met gebruik van instore tech

feb 11, 2022 Olaf Zwijnenburg

Voor sommige ondernemers klinkt het als een ver-van-je-bed-show: instore tech. Toch is het goed om te kijken naar welke technologische ontwikkelingen je voor jouw winkel in kunt zetten. Is het niet om de klantervaring te verbeteren, dan is het wel om het gat tussen fysiek en online te dichten.

Interview: Corona verandert koopgedrag

jun 9, 2020 Olaf Zwijnenburg

Ons koopgedrag zal nooit meer hetzelfde zijn en dit is waarom. De intelligente lockdown zorgde in tien weken tijd voor een heel ander koopgedrag. Het effect van de crisis op ons consumentengedrag in vier fases.

Interview: Wie betaalt de prijs voor korting?

mrt 6, 2020 Olaf Zwijnenburg

Interview: Wie betaalt de prijs voor korting?

Interview: Uitverkoop gaat in de uitverkoop in Eindhoven

okt 18, 2017 Olaf Zwijnenburg

Mid season sale, herfstsale of winter deals. De uitverkoop in met name kledingwinkels is alweer in volle gang. Voordelig winkelen, al worden we ook wel eens voor de gek gehouden. Met de collectie van vorig jaar bijvoorbeeld.

Interview: Verzuiling op de winkelvloer

sep 14, 2015 Olaf Zwijnenburg

Internetzuilen in de winkel, veel retailers hebben ze al, anderen gaan er mee beginnen. Wat is het verhaal achter de zuil? Is hij bedoeld om op te bestellen? Biedt hij een ruimere keuze? Of maten die al zijn uitverkocht in de winkel? Levert hij extra omzet op? Een rondje langs de velden.